Lezersbrieven Maandag 15 april

Hoe compenseer je je vliegreizen?

Drukte tijdens de zomervakantie op Schiphol. Beeld ANP

Brief van de dag

Nel Tijburg (O&D, 10 april)) en met haar waarschijnlijk vele landgenoten hebben genoeg van het ‘milieugezever’ over KLM. Ze vliegt met veel plezier een aantal keren per jaar en compenseert dat met wat meer fietsen in plaats van autorijden en de auto laten uitrollen voor een stoplicht. Ervan uitgaande dat die talloze klimaatwetenschappers betrouwbare alarmsignalen afgeven, zal iedereen zijn steentje moeten bijdragen om een leefbare wereld achter te laten voor onze kleinkinderen.

Maar bij die kleinkinderen kun je er straks echt niet mee aankomen dat je je vliegreizen hebt gecompenseerd door meer te fietsen. Kijk maar eens op de site van Milieu Centraal hoe gigantisch de CO2 uitstoot van vliegreizen is ten opzichte van andere activiteiten. Bovendien zal de uitstoot van vliegtuigmotoren de komende decennia technisch nauwelijks kunnen verminderen. Veel mensen vliegen met veel plezier steeds meer, ook omdat het zo goedkoop is, en dat maakt de luchtvaart tot de snelst groeiende CO2 bron. Kerosine belasten en btw heffen op tickets zijn noodzakelijk om deze groei in te perken. Maar het werkt alleen als die belasting hoog genoeg is, in alle omringende landen geheven wordt en besteed wordt aan klimaatmaatregelen en compensatie. De vliegtaks van 7 euro is slechts een beginnetje en zal nog geen effect hebben.

Door de grote belangen zal er nog veel tijd overheen gaan. De luchtvaart is ook geen onderdeel van het akkoord van Parijs.

Elke kleine eigen bijdrage aan vermindering van de uitstoot is waardevol, maar daarmee kun je vliegreizen niet compenseren. Als je toch wilt vliegen, probeer dat dan te beperken en compenseer zelf je vliegreis met bomenaanplant via bijvoorbeeld TreesForAll. Ook dat is niet duur.

Wil Kuijpers, Eindhoven

Handige ex-paus

Benedictus geeft de seksuele revolutie de schuld van de misbruikzaken in de katholieke kerk (Ten eerste, 13 april).

Zonder enig bewijs legt Benedictus de schuld voor de grootste crisis in de kerk dus bij een externe factor die hij verafschuwt. Hij legt niet uit hoe de seksuele revolutie impact kon hebben op priesters die buiten de samenleving leefden.

Benedictus ontwijkt aldus handig de voornaamste oorzaken van de crisis: dat de kerkleiders de misbruikzaken in de doofpot stopten, slachtoffers tot zwijgen brachten en de schuldigen straffeloos overplaatsten naar andere parochies zonder deze voor hen te waarschuwen.

Benedictus, voormalig paus, zou zich diep moeten schamen voor deze afleidingsmanoeuvre. Als boetedoening moet hij de rest van zijn leven in een klooster doorbrengen en ‘gehoorzame stilte’ in acht nemen.

Benedictus toont in een notedop precies wat er mis is met de huidige katholieke kerk: in plaats van berouw te tonen en de eigen verantwoordelijkheid te accepteren, verschuift Benedictus de verantwoordelijkheid naar een onbewezen factor buiten de kerk(leiders).

Benedictus bewijst hiermee dus definitief dat (1) pausen niet onfeilbaar zijn, (2) pausen niet Christus’ vertegenwoordigers op aarde zijn en (3) de katholieke kerk een zwakke menselijke institutie is die meer geinteresseerd is zijn eigen voortbestaan dan in ethisch gedrag.

Henri Gooren, cultureel antropoloog, Oakland University (Michigan, USA)

En maar bomen planten

Een gemiddeld huishouden kan jaarlijks het autorijden compenseren met het bijplanten van 14 bomen. (De nieuwste cijfers, Boeken en wetenschap, 13 april). Deze compensatie valt ergens nog wel mee als je bedenkt wat een roker bijvoorbeeld aan indirecte milieuschade kost. Alleen al aan hout, voor het drogen van tabak voor een kleine 400 pakjes, gaan jaarlijks 26 bomen in rook op.

Een niet-autorijdende roker die een pakje per dag rookt, zou dus 50 procent meer moeten compenseren dan een gemiddeld niet-rokend autorijdend huishouden. Dus de hoogste tijd dat niet alleen Shell, maar ook de tabaksindustrie wereldwijd een flinke liefst verplichte extra bijdrage vraagt om het enorme jaarlijkse verlies aan bomen te compenseren.

In Nederland, met een omzet van bijna 1 miljard sigaretten per jaar, levert dat dan de natuur jaarlijks ruim 3 miljoen extra bomen op. Ik zeg doen!

Peter de Kort, Nijmegen

Zwart gat

Heerlijk te lezen hoe een hoogleraar Bijbel en cultuur in de pen kruipt vanwege alle opwinding over de visuele weergave van waarnemingen aan een zwart gat. Prachtige metafoor, ook, die rorschachtest U, 13 april). Niettemin twee kanttekeningen. So what als (klassieke!) behoudswetten niet meer opgaan? Een fundamenteel wetenschappelijk principe is immers dat theorieën nooit ‘heilig’ zijn. Als concepten zoals massa en tijd hun betekenis lijken te verliezen, ontstaat een verwondering die inspireert. ‘Wovon man nicht sprechen kann, darüber mus man schweigen’, schreef Wittgenstein. Juist daarom gaan geïnspireerde wetenschappers à la Erik Verlinde op zoek naar talen waarin we wél betekenisvol over ‘niets’ kunnen redeneren – om de grenzen van ons begrijpen te verleggen tot het volgende moment van verwondering. En hoezo is iets wat geen licht geeft niet te fotograferen? I see a little silhouetto of a hole, en ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot een astronomische Hans Aarsman de contouren van het gat duidt.

Pieter Bots, Technische Universiteit Delft

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden