Hillary, mik op Hispanics en redelijke Republikeinen

Het campagneteam van Hillary Clinton moet proberen zo veel mogelijk Hispanics en redelijke Republikeinen naar de stembus te lokken.

Aanhangers van Hillary Clinton bij de Democratische conventie in Philadelphia. Beeld epa

'Grootmoedig, met open blik, onverschrokken, optimistisch dat de waarheid en onvoorwaardelijke liefde het laatste woord zullen hebben.' Zo omschreef president Barack Obama de Verenigde Staten in zijn laatste State of the Union. Het contrast is groot met de negatieve 'America First'-retoriek waarmee Donald Trump de Republikeinse voorverkiezingen won.

De vraag was of Trump na de voorverkiezingen zijn toon zou aanpassen, om een groter deel van het electoraat te kunnen aanspreken. Na de Republikeinse conventie waar het 'America First' was dat de klok sloeg, is het antwoord helder: nee. Als Trump het Witte Huis haalt, zal dat zijn dankzij de blanke stemmers. Maar in een land met steeds meer diversiteit is dat geen eenvoudige opgave.

Als we de verkiezingen van 2012 als uitgangspunt nemen, moet Trump het beter doen dan Mitt Romney. Die had 59 procent steun onder blanken maar schoot alsnog tekort voor de winst. De New York Times rekende voor dat Trump moet zorgen voor een toename van 3- tot 6 procentpunt steun onder blanke stemmers (afhankelijk van de swingstaat) om te winnen.

De uitdaging voor Hillary Clinton ligt in het mobiliseren van haar achterban om te gaan stemmen. Om daarin net zo succesvol te zijn als Obama in 2012, zal de Clintoncampagne enthousiasme voor zijn kandidaat moeten genereren. Bijvoorbeeld door politici op verkiezingspad te sturen waar de achterban erg enthousiast over is - denk aan Sanders, Warren, en de Obama's.

Timothy Prescott.

Ook zal de retoriek van Trump, die in de ogen van de Democratische achterban erg extreem is, voor deze groep stemmers allicht een motiverende factor zijn om in november te gaan stemmen.

Maar het campagneteam van Clinton hoeft niet alleen defensief te spelen. Het heeft ook twee uitstekende offensieve opties.

Ten eerste kunnen ze de typische karakteristieken van de Trump-kandidatuur gebruiken om traditionele niet-stemmers te overtuigen ditmaal wél naar de stembus te gaan. Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om een deel van de ruim 50 procent Hispanics die niet stemden in 2012 nu vanwege Trumps sterke anti-immigratieretoriek naar de stembus te krijgen?

Donald Trump tijdens de Republikeinse conventie. Beeld afp

Ten tweede is het geen onredelijke veronderstelling dat er traditioneel Republikeinse stemmers te vinden zijn die zich nu afkeren van Trumps gedachtegoed, bijvoorbeeld hoogopgeleide Republikeinen.

Team-Clinton doet er dan ook goed aan de komende periode te gebruiken om deze twee groepen kiezers te identificeren, bestuderen en begrijpen. Welke boodschappen doen wie van mening veranderen?

In 2012 toonden wij - team-Obama - aan dat geavanceerde analytics-technieken antwoorden op deze vragen kunnen geven. Vervolgens kan de enorme en goed gefinancierde Clinton-campagne tussen nu en november deze kiezers methodisch en met precisie benaderen om hen te overtuigen voor Clinton te kiezen en niet voor Trump.

Op die manier voert Clinton de druk op Trump maximaal op. Die druk wordt al snel hoog, zo rekende de New York Times voor. Als Trumps steun onder Hispanics en hoogopgeleide blanken bijvoorbeeld met 5 procentpunt daalt, heeft hij maar liefst 6- tot 11 procentpunt meer steun nodig onder blanke stemmers dan Mitt Romney destijds nodig had om te winnen.

Dan zouden we het dus hebben over significante verschuivingen in 'swingstaten' waar kiezers al jarenlang worden benaderd door campagneteams. Hoe elastisch zijn die electoraten?

Met de Republikeinse conventie achter de rug is de strategie van Donald Trump kraakhelder.

Team-Clinton is nu aan zet met heldere opties. November zal uitwijzen of het Obama's 'grootmoedige en onvoorwaardelijke liefde' is, of toch Trumps 'grote en prachtige muur', die de stemming onder Amerikaanse kiezers het beste weergeeft.

Timothy Prescott werkte in het analyticsteam van de Obama-campagne.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden