Commentaar Formule 1

Het zou Zandvoort sieren als ze zou onderkennen dat onbegrensde groei niet nastrevenswaardig is

Prins Bernhard (r) en Robert van Overdijk (l) Beeld EPA

Zandvoort is bereid de stilte, of wat daar nog van rest, aan economisch wensdenken op te offeren.

Terwijl de overheid de aanschaf van elektrische auto’s stimuleert met – uiteindelijk – 600 miljoen euro per jaar, wil prins Bernhard de Formule 1-races weer naar Zandvoort halen. In het verhaal waarmee de prins zijn initiatief aanprijst, gaat het vooral om geld. Om de tientallen miljoenen die nog moeten worden vergaard voordat zijn droom om Max Verstappen thuis te zien winnen in vervulling kan gaan. En om de economische spin-off waarop Zandvoort en de aanpalende gemeenten zich zouden mogen verheugen.

Dat de prins, als eigenaar van het circuit van Zandvoort, zich in wensdromen verliest, is hem niet kwalijk te nemen. Dat Zandvoort hem hierin volgt, geeft echter te denken. Jarenlang heeft de gemeente geageerd tegen de ‘horizonvervuiling’ van windmolenparken aan de einder, maar ze heeft kennelijk geen enkel probleem met de akoestische vervuiling die het gevolg zal zijn van de terugkeer van de Formule 1.

Het circuit vormt meerdere weekends per jaar een bron van geluidsoverlast voor omwonenden in de wijde omtrek. Het schaarse goed van stilte zal, als prins Bernhard zijn zin krijgt, nog verder onder druk komen te staan. Niet alleen door toedoen van de coureurs en hun machines, maar ook door toedoen van de toeschouwers die zich – bovenop de strandgangers die nu verkeerscongesties veroorzaken – naar Zandvoort zullen begeven. Zelfs met 100 duizend bezoekers zal het circuit nog niet winstgevend zijn.

Met ruim 5 miljoen toeristen per jaar is het absorptievermogen van de stranden en de aanvoerroutes over de weg en het spoor allang bereikt. De toegevoegde waarde die de Formule 1 volgens de prins voor Zandvoort en omgeving zal hebben, zal vooral een bron van overlast blijken te zijn. Het zou Zandvoort sieren als ze zou onderkennen dat onbegrensde groei niet nastrevenswaardig is. Zeker niet als die groei wordt gegenereerd door een openluchtmis voor de auto, het symbool bij uitstek van het eindigende tijdperk van de fossiele brandstoffen. Dit doel rechtvaardigt geen private investeringen. En al helemaal geen overheidssubsidies.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.