Commentaar

Het valt nog te bezien of de schooldiploma’s ook in de praktijk ‘volwaardig’ zijn

Corona heeft een flinke hap genomen uit het praktijkonderwijs.

Als gevolg van de coronamaatregelen geeft docent Barry Rengelink les via Microsoft Teams aan een klas van het Hendrik Pierson College in Zetten. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Als gevolg van de coronamaatregelen geeft docent Barry Rengelink les via Microsoft Teams aan een klas van het Hendrik Pierson College in Zetten.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Voor het tweede achtereenvolgende jaar zijn de eindexamens in het voortgezet onderwijs getekend door de coronacrisis. Vorig jaar verviel het centraal schriftelijk examen. Dit jaar worden leerlingen na een schooljaar met veel lesuitval en onderwijskundige noodgrepen in staat gesteld hun diploma te halen met een extra herkansing, de spreiding van examens over drie tijdvakken en de mogelijkheid om een onvoldoende voor een niet-kernvak te schrappen. De normering van eindexamencijfers wordt niet afgestemd op de nagestreefde vakinhoud, maar op de prestaties van andere leerlingen. Aan de volwaardigheid van het diploma doet dit alles geen afbreuk, bezweert minister Arie Slob nochtans. Dat valt nog te bezien.

Natuurlijk ontkomt het kabinet er niet aan om bij de organisatie van de eindexamens en de weging van de resultaten rekening te houden met de uitzonderlijke omstandigheden van dit moment. Bij een ongewijzigd regime zouden onaanvaardbaar veel leerlingen voor de meesterproef zijn gezakt, zou het voortgezet onderwijs mogelijk door een infarct zijn getroffen en zou de doorstroming naar het hoger onderwijs zijn gestagneerd. De maatregelen waarmee het kabinet dit heeft willen verhinderen, stroken met een kenmerk bij uitstek van het onderwijs in Nederland: uitval tot een minimum beperken.

Dit mooie streven zou echter tot een structurele verzwakking van het onderwijs kunnen leiden. Zo is het nog maar de vraag of hogescholen en universiteiten inderdaad bereid zijn de diploma’s van de coronajaargangen 2021 en ’21 als volwaardig te aanvaarden. In de voorgaande jaren stelden zij al steeds meer aanvullende eisen aan houders van een havo- of vwo-diploma. Na het annuleren van het centraal schriftelijk examen in 2020 en de invoering van de ‘hybride normering’ in 2021 verliest het diploma gaandeweg zijn vaste waarde als passe-partout voor het hoger onderwijs.

Voor de meeste vwo’ers en havisten is de door corona toegebrachte schade vermoedelijk nog wel te overzien: zij zijn doorgaans beter toegerust voor zelfstudie dan leerlingen in het vmbo (basis en kader) en zijn minder afhankelijk van contactonderwijs. En wat zij op de middelbare school hebben gemist, lopen zij in het hoger onderwijs wel weer in. Voor de praktisch geschoolden is er geen compensatie voor de hap die corona uit het onderwijs heeft genomen.

In het Volkskrant Commentaar wordt het standpunt van de krant verwoord. Het komt tot stand na een discussie tussen de commentatoren en de hoofdredactie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden