Het thema voor de Telefilms van volgend jaar: anarchisme

Stelling: Iemand moet de Telefilm bevrijden

Ze zijn er weer, de Telefilms. Zes stuks. En natuurlijk is de helft mislukt. Telefilms zijn vaak weinig filmisch, vrij uitleggerig, tamelijk braaf en rijk aan gekunstelde dialoog. Ook berusten ze nogal eens op een dramatisch gegeven dat ideaal is voor de duur van een halve Telefilm, zeg drie kwartier.

Dat is allemaal waar en meermaals geconstateerd sinds de eerste lichting verscheen in 1998.

Maar, en ook dat is een kenmerk van de Telefilms, er is altijd één film in de lichting die afwijkt van de norm en die wél lukt. Soms, bij een goede oogst, zitten er twee of zelfs drie aardige titels bij. En voor die Telefilms doen we het.

Sommige van uw favoriete Nederlandse films zijn Telefilms: Blue Bird, Cloaca, De nieuwe wereld, Ochtendzwemmers, Off Screen, Skin, Aanmodderfakker, Suzy Q, Matterhorn, Jongens. Ook deden meerdere van deze krap gebudgetteerde films het uitstekend in de bioscoop.

Dit jaar werden de Telefilms ernstig gehinderd. En wel door de netmanager. Die bedacht, zoals vaker, het thema en genre waarbinnen de filmmakers werden geacht te werken. 'Streekroman' bijvoorbeeld, in het rampjaar 2007. Voor deze jaargang is het: 'liefde' en 'romantische komedie'. De romkom. Een in Nederland met Alles is liefde geïntroduceerd en meteen geperfectioneerd genre, dat sindsdien de vaderlandse speelfilm gijzelde met (gunstige uitzonderingen daargelaten) kopieën van kopieën.

Maken we niet te veel soortgelijke films? Komen er dáárom steeds minder mensen kijken? Die vragen klonken eind 2016 tijdens een rumoerige bijeenkomst van de Nederlandse filmwereld. Tegelijk rolden er na de oproep van de netmanager vlot 74 door producenten ondersteunde voorstellen binnen voor zo'n Telefilmromkom - ook dat is de Nederlandse filmwereld.

Dogma's

Obstakels kunnen inspireren, weet iedereen sinds Lars von Trier de Deense film- en televisie-industrie heroprichtte met dogma's als 'vandaag film je enkel met je ogen dicht'. En mogelijk betrof de romkom-eis een geniale duivelse zet van de netmanager, bedoeld om filmmakers tot grootse hoogte te tarten. Hoe dan ook: als u deze weken op uw televisiescherm mensen ineens ziet zoenen om voor u niet helemaal duidelijke redenen, dan kijkt u vermoedelijk naar een Telefilm.

Ik tip Gelukszoekers, een mild surrealistische komedie van Hanro Smitsman in heerlijk Gronings dialect (28/2, NPO 3, 20.30 uur). Ook de moeite waard: Gewoon vrienden (7/3, NPO 3, 20.30 uur). En misschien moeten we het feit dat de onbekende regisseur van deze Telefilm zijn (of haar) naam van het eindresultaat aftrok wegens een creatief verschil van inzicht met BNN-Vara opvatten als gunstig, want enigszins rebels gebaar.

De netmanager zat ondertussen niet stil. Die bedacht voor een volgende reeks alvast een nieuwe opdracht: 'Het thema is 'crime' in de breedste betekenis van het woord.'

Briljant, zeker voor wie weet dat de Telefilms uit 2012 nog het thema 'misdaad' hadden. Ik zou hier voor de Telefilmreeks dáárna graag alvast een thema indienen.

Anarchisme.

Ook in de breedste betekenis van het woord. De netmanager mag het in het Engels schrijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden