Nieuw venster Lisa Bouyeure

Het schoonheidsideaal is onbereikbaar, zelfs voor de mensen die het belichamen

Ik struinde deze week van digitale schandpaal naar digitale schandpaal. Onvermijdelijk stuitte ik op het Instagram-account Stop Linkse Indoctrinatie, waar genadeloos leraren te kijk werden gezet die het hadden gewaagd ideeën over gelijke rechten en andere linkse propaganda in de hoofden van hun leerlingen te stoppen. Omdat zich op dit dorpsplein gelukkig al grote drommen mensen hadden verzameld die schande riepen over deze McCartiaanse toestanden, liep ik snel door.

Verderop in het Instagram-universum belandde ik aan bij de Britse modefotograaf Rankin, die zich iets overtuigender druk maakte over weerloze kinderhoofdjes. Eerder legde hij ronde vrouwenbillen in leren tuigjes vast en Queen Elizabeth met drie rijen parels om haar nek, maar vorige maand publiceerde hij de serie ‘Selfie Harm’, waarvoor hij vijftien tieners fotografeerde die vervolgens de opdracht kregen hun portretten zodanig te retoucheren dat ze ze geschikt vonden voor sociale media. Het resultaat: absurde Disney-ogen en buitenproportionele vissenmondjes, terwijl kaken, oren en neuzen het juist moesten ontgelden. ‘Mensen doen hun idolen na’, schreef Rankin bij de foto’s op Instagram, en hij wees nog maar eens op de schadelijke effecten die sociale media op hun gebruikers hebben: een slecht zelfbeeld, fomo (fear of missing out), verdriet, angst.

Door naar het volgende dorpsplein, waar dit keer huichelachtige beroemdheden werden tentoongesteld. Op het Instagram-account CelebFace is te zien dat zelfs zij die het schoonheidsideaal belichamen, hun foto’s nog bewerken. Naomi Campbell, befaamd vanwege haar gezicht, haar benen en vooruit, de rest van haar lichaam, retoucheert haar neus. Kendall Jenner, het bestbetaalde model van dit moment, maakt haar taille slanker. Paris Hilton? Standaard twee maten eraf. Bella Hadid? Net even dat kinnetje bijgeschaafd.

CelebFace weet dit allemaal omdat het minutieus de Instagram-profielen van beroemdheden afspeurt naar foto’s van rode-lopermomenten en gelopen modeshows, die vaak terug te vinden zijn bij beeldbanken als Getty Images. Het origineel uit de fotodatabase wordt vervolgens vergeleken met de gedeelde versie zodat precies is te zien, tot aan de lengte van de wimpers toe, wat eraan gephotoshopt is. Ook sterren met ineens verrassend volle lippen worden op een dergelijk tweeluik getrakteerd, of zandlopervormige influencers die op paparazzifoto’s een net iets minder indrukwekkende taille-heupratio hebben.

Vergelijkbare accounts die valsspelers ontmaskeren, schieten als paddestoelen uit de grond. Fake Girls Fvckya bijvoorbeeld, dat ontdekte dat zelfs het bolle buikje van Kim Kardashians kleuterdochter North niet werd ontzien. ‘Dat jij nou nooit blij bent met hoe je eruitziet’, richtte een verontwaardigde volger zich tot Kardashian, ‘betekent niet dat je je onzekerheden aan je kinderen moet opdringen.’

Een beetje onsympathiek is het natuurlijk wel, maar misschien moeten we de slachtoffers zien als topsporters die worden betrapt op dopinggebruik. Hoe harder ze gingen, hoe trager de mensen die tegen hen opkeken zich begonnen te voelen. En nu komen zij op hoge poten verhaal halen, want blijkbaar waren ze al die tijd minder grote losers dan hun werd voorgehouden. Ook al is de eindstreep, getuige de onzekerheden van de begeerlijksten der aarde, voor niemand haalbaar.

Een goede ontwikkeling dus voor alle weerloze kinderhoofdjes, die daardoor misschien op een dag, als het spel weer eerlijk wordt gespeeld, de ergste selfieproblematiek achter zich kunnen laten. Met een beetje geluk komt er in die hoofdjes dan zelfs weer wat ruimte vrij voor, ik noem maar wat, linkse indoctrinatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden