CommentaarWielrennen

Het ‘romantische’ wielrennen moet onveiligheid niet langer voor lief nemen

De wielerbond UCI moet het voorstel om renners de veiligheid van een parcours te laten beoordelen onmiddellijk omarmen.

De Belgische wielrenner Remco Evenepoel wordt weggedragen op een stretcher na zijn val in een ravijn.Beeld AP

De start van het wielerseizoen waarnaar zo lang reikhalzend werd uitgekeken, wordt vooralsnog vooral getekend door vreselijke valpartijen. Fabio Jakobsen, vernoemd naar de wielrenner Fabio Casartelli die dodelijk verongelukte, vloog vorige week met een razende vaart in de Poolse dranghekken, overleefde het net, maar hield er een verbrijzeld gelaat aan over. Het afgelopen weekend duikelde Remco Evenepoel, alom beschouwd als het grootste wielertalent in jaren, het ravijn in en brak zijn heup. De Nederlandse wielerploeg Jumbo-Visma die met drie kopmannen aan de Tour de France wil beginnen, zag twee van hen hard onderuitgaan. 

Sommigen geven de schuld aan corona. De wielrenners hebben zo lang werkeloos thuis gezeten dat ze te gretig zijn en onverantwoorde risico’s zouden nemen. Daarmee wordt miskend dat het vorige seizoen ook al werd ontsierd door vreselijke ongelukken. De Belg Bjorg Lambrecht belandde bij een valpartij met zijn hoofd op een betonblok en stierf. Het 19-jarige  Nederlandse wielertalent Edo Maas botste op een auto en hield daar een dwarslaesie aan over en Wout van Aert nam een bocht iets te krap waardoor zijn bovenbeen werd opengereten door een dranghek.

Bij elke andere maatschappelijke activiteit zou een dergelijke rij aan ongelukken reden zijn voor een ferm ingrijpen, maar in het wielrennen waar de zaken vaker met een romantische blik worden bekeken, kijkt men vooralsnog lijdzaam toe. De laatste serieuze ingreep dateert alweer van 1995 toen na de dood van de eerdergenoemde Casartelli de helm verplicht werd gesteld in het peloton.

Het is hoog tijd dat het wielrennen een voorbeeld neemt aan de Formule 1. Na de dood van Ayrton Senna in 1995 werd besloten om voortaan alles te doen om doden te voorkomen. Een belangrijke rol was weggelegd voor de coureurs zelf. Zij dachten mee over de beste veiligheidsmaatregelen. Sindsdien is het aantal dodelijke ongelukken drastisch gedaald.

Ploegleider van Richard Plugge van Jumbo Visma stelt nu voor om de wielerploegen een belangrijke rol te geven bij de beoordeling van het parcours. Renners zien immers het best of een parcours veilig is of niet. Het zou wielerbond UCI sieren als ze dit voorstel om te beginnen direct omarmt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden