ColumnJasper van Kuijk

Het oplaadpunt van elektrische auto's zit nu overal, maar is neusladen niet de beste optie?

Denkfouten in het hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: gebruiksvriendelijk elektrisch opladen. 

‘Waarom zit bij de nieuwe elektrische Volvo XC40 het oplaadpunt eigenlijk aan de linkerkant?’, vroeg een oplettende lezer. Dat is namelijk hartstikke onhandig in rechtsrijdende landen zoals Nederland, want daar parkeer je meestal aan de rechterkant van de straat. En dan moet je dus als chauffeur de weg op lopen om de stekker in te pluggen en die steekt dan tijdens het laden ook nog de weg op.

Waar fabrikanten van elektrische auto’s hun oplaadpunten aanbrengen gaat letterlijk alle kanten op. De Amerikanen van Ford en Tesla kiezen voor linksachter. Een deel van de Europeanen (o.a. Volkswagen, BMW, Mercedes) kiest voor rechtsachter, maar er zijn er ook die kiezen voor links (Peugeot en Opel) of die variëren tussen in de neus en rechtsachter (Renault). Bij Aziatische producenten is een stopcontact in de neus het meest gangbaar, maar ook daar zijn er modellen met het oplaadpunt aan de zijkant.

Bij elektrische auto’s is de plaats van ‘het klepje’ veel vrijer dan bij hun verbrandingsconcullega’s. Want een brandstoftank zit bij voorkeur niet in de buurt van hitte en hoogspanning, dus onder de motorkap kan hij niet. Ook mogen brandstoftank en vulopening zich niet helemaal voor- of achterin de auto bevinden, want dat is in de kreukelzone en dan kun je zelfs bij een lichtere kop-staartbotsing al levensgevaarlijke lekkage krijgen. Vandaar dat de brandstoftank meestal net voor de achteras wordt geplaatst, met de vulopening links dan wel rechts.

Bij elektrische voertuigen gelden deze beperkingen niet, maar toch plaatst een aanzienlijk deel van de fabrikanten het oplaadpunt daar waar de vulopening traditioneel gezien zit, vlak achter een van de achterportieren. Net zoals de eerste auto’s nog leken op een koets zonder paarden.

Terwijl ze nu juist alle vrijheid hebben om die plek te laten bepalen door wat het meest gebruiksvriendelijk is. En dat hangt dan weer af van allerlei factoren: aan welke kant van de weg men rijdt, wanneer je oplaadt (onderweg, op bestemming of thuis) en waar (eigen oprit, publieke parkeerplaatsen of parkeergarage), en of parkeerplaatsen haaks op of in de rijrichting staan. Bijvoorbeeld bij krappe parkeerplaatsen, zoals in parkeergarages, is zo’n stekker aan de zijkant uitermate onhandig, want dan kan je nauwelijks meer tussen auto’s door lopen. Uiteindelijk zouden we wel eens uit kunnen komen op neusladen als beste optie, omdat dat in de meeste parkeerscenario’s goed of redelijk scoort en alleen slecht in geval van het minder populaire achteruit inparkeren.

Misschien dat die Volvo XC40 iets te veel is ontworpen met mensen met een eigen oprit in gedachten. Met het klepje links kun je dan inpluggen aan dezelfde kant als waar je uitstapt en op je eigen oprit heb je toch geen last van langsrazend verkeer. Supergebruiksvriendelijk bij de vrijstaande Zweedse huizen en in de Amerikaanse suburbs, maar net iets minder handig in Nederlandse (binnen)steden.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Beeld Volkskrant Infographics
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden