Media inItalië

Het nieuwste coronaslachtoffer: espresso voor 1 euro in de bar

Waarover maken de media in Italië zich druk? Over de prijzen in de bars, nu die eindelijk weer opengaan na weken lockdown, constateert onze correspondent Jarl van der Ploeg.

In Rome wordt weer voorzichtig van het terrasleven genoten. Beeld AP

Het was hét symbool van de Italiaanse wederopstanding: na bijna negen weken lockdown stiefelden miljoenen Italianen eerder deze maand eindelijk weer naar de koffiebar op hun hoek om daar, al staande aan de toog, een espresso te bestellen. Eindelijk konden ze een van de meest Italiaanse aller tradities weer ten volle omarmen: een ciao bij binnenkomst, een klein babbeltje met de barista, een zakje suiker, twee slokken koffie en, om het geheel af te sluiten, een klinkende euromunt op de bar en weer door met je dag.

Maar wat bleek deze week? Die euromunt was niet langer genoeg. En dat zorgde voor ophef want koffie is heilig in Italië, en dus ook de koffieprijs, die laag moet blijven opdat iedereen van het zwarte goud kan meegenieten. Sterker nog: de prijs geldt al generaties lang als een bijna heilig ijkpunt, in de verte vergelijkbaar met hoe Nederlanders rekensommen maken met de prijs van een pak melk, of een bruin brood, maar dan in extremis. Wie een perfecte indicator zoekt om de Italiaanse inflatie te berekenen, hoeft enkel een bar binnen te stappen en een koffie te bestellen.

Symbool van wederopstanding

Groot was dus de verontwaardiging toen deze week bleek dat de coronacrisis alweer een nieuw slachtoffer had gemaakt, namelijk dat zo gekoesterde symbool van de wederopstanding: de goedkope koffie aan de bar. De Italiaanse consumentenbond ontving tientallen klachten over de gestegen prijs, die soms wel 55 procent hoger lag.

De eerste onheilspellende berichten verschenen begin mei al in Italiaanse krant Corriere della Sera. Toen ’s lands horeca officieel nog gesloten was, voorspelde de krant op basis van cijfers van Istat, het Italiaans bureau voor de statistiek, dat cappuccino’s wel eens duurder zouden kunnen worden, omdat de prijs van melk in april flink gestegen was.

‘Dit is slechts de tweede stijging in twintig jaar tijd’, verantwoordde een koffiebarhouder in Turijn zijn nieuwe prijs.

Een paar weken later, toen de lockdown officieel werd opgeheven, bleek die vrees inderdaad de waarheid te zijn. Zo sprak zakenkrant Il Sole 24 Ore met consumentenclub Codacons over de nieuwe prijzen. Uit een onderzoek bleek dat de meeste producten en diensten – kappers, schoonheidssalons, bloemkolen – iets duurder waren geworden sinds het opheffen van de lockdown, maar dat die prijsstijging nergens zo hoog was als in ’s lands koffiebarretjes.

Het gevolg: alle kranten en alle journaals stuurden hun beste regioverslaggevers op pad om in zoveel mogelijk steden zoveel mogelijk kopjes koffie te bestellen. Wat bleek? In Genua moesten de inwoners gemiddeld opeens 1,20 euro afrekenen voor een espresso, in Rome bleek de prijs gestegen tot 1,50 euro, in Florence werden prijzen gemeld van wel 1,70 euro en in Milaan liep de stijging in sommige barretjes zelfs op tot 2 euro.

Koffiebarhouder

‘Dit is slechts de tweede stijging in twintig jaar tijd’, verantwoordde een koffiebarhouder in Turijn zijn nieuwe prijs tegenover dagblad La Stampa. Hij moest de prijs wel verhogen, zei hij. Niet zozeer om het verlies van twee maanden sluiting te compenseren, maar om geen extra verlies te maken in de maanden daaropvolgend.

De nieuwe afstandsregels verplichten hem immers zijn zaak dagelijks te reinigen, het aanbrengen en schoonmaken van plexiglazen barrières tussen de barista en de consument, de aanschaf van liters handzeep voor alle klanten, van mondkapjes voor het personeel, van stickers om looplijnen aan te geven, van meetlinten om de terrastafels op de juiste afstand te zetten, enzovoorts, enzoverder.

Een euromunt in ruil voor een kopje koffie was jarenlang normaal, aldus zijn treurige conclusie, maar in het nieuwe normaal is het simpelweg niet meer genoeg.

Jarl van der Ploeg is correspondent in Rome.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden