De week in techLaurens Verhagen

Het net sluit zich rond Google, nu ook de Amerikanenhet bedrijf willen aanpakken

Nee, de slingers zullen deze week niet zijn uitgehangen op het hoofdkantoor van Google in Mountain View. Het bedrijf ligt van alle kanten onder vuur.

Dat Europa met argusogen kijkt naar de oppermachtige techbedrijven uit de Verenigde Staten, ach, daar werd aan de andere kant van de oceaan altijd wat meewarig naar gekeken. Het Avondland, met zijn regeltjes, oude schilders en gebrek aan innovatie. Dat sentiment is behoorlijk omgeslagen: de Amerikanen pakken nu zelf flink door.

Het Amerikaanse ministerie van Justitie maakte deze week bekend dat het Google gaat aanklagen wegens het ‘instandhouden van een illegaal monopolie op zoekopdrachten en zoekadvertenties’. Google doet dit door afspraken te maken met andere bedrijven. Met Apple bijvoorbeeld, dat op de achtergrond Google gebruikt voor de zoekopdrachten die via Apples browser Safari worden gedaan.

Daar heeft Google veel geld voor over. Hoeveel precies is onduidelijk, maar volgens analisten gaat het om vele miljarden. Per jaar. Het laat zien hoe belangrijk Google het vindt op iedere plek aanwezig te zijn. Goed voor de consument, zegt Google. En inderdaad is er niets mis met de kwaliteit van de zoekmachine. Dat is het punt ook niet, stellen de aanklagers. Het gevaar is minder tastbaar. Door zichzelf zo’n prominente positie te geven, krijgen concurrenten geen kans.

Eerder deze maand kwam ook al een commissie van het Amerikaanse parlement met ongekend harde conclusies over de praktijken van Google, Apple, Facebook en Amazon. Zij zouden op grote schaal misbruik maken van hun dominante positie. Wie het rapport openslaat, ziet zo’n beetje op iedere pagina het woord monopolie staan.

Het Amerikaanse ministerie van Justitie maakte deze week bekend dat het Google gaat aanklagen wegens het ‘instandhouden van een illegaal monopolie op zoekopdrachten en zoekadvertenties’.Beeld AFP

De gebruikelijke repliek van Google luidt dat mensen geholpen zijn met zijn gratis diensten. En dat ze daar bewust voor kiezen. Dat laatste is de vraag. Hoeveel mensen nemen de moeite eerst naar een andere zoekmachine te gaan? In een blogpost laat Google zien hoe eenvoudig het is concurrerende zoekmachines in te zetten, maar de praktijk is dat elke handeling, hoe klein ook, een drempel opwerpt.

Nog steeds zet Google zichzelf neer als de sympathieke uitdager die een einde maakte aan de situatie van de jaren negentig, toen toenmalig monopolist Microsoft iedereen het leven zuur maakte met de verkoop van peperdure cd-rommetjes met gare software. Het is precies de reden waarom Google er zo lang mee is weggekomen. Prachtige gratis diensten, wie kon daar nou wat tegen hebben?

Maar, zoals gezegd, het sentiment is omgeslagen. Ook Europa staat aan de vooravond van strak aangetrokken regels. Het Europees Parlement stemde deze week voor een pakket maatregelen dat de dominantie van techbedrijven moet doen indammen. Dit pakket geldt als leidraad voor de wetgeving waarmee de Commissie later dit jaar komt. Een concreet onderdeel is het verbod op gepersonaliseerde advertenties, de motor achter het verdienmodel van Google.

En het publiek dan? Dat knikt instemmend na het zien van The Social Dilemma op Netflix of het item Fix de Fuik van Arjen Lubach en zoekt vervolgens op Google naar ‘monopolie’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden