Commentaar Schiphol

Het loslaten van het maximum van 500 duizend vluchten is de verkeerde keuze

Om klimaat en omgeving niet zwaarder te belasten, moet de groei van Schiphol stoppen.

Een KLM-vliegtuig rijdt over de Schiphol Tunnel met de snelweg A4, richting luchthaven Schiphol. Beeld ANP

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur (VVD) is gezwicht voor de Schiphollobby en vastbesloten de luchthaven na 2020 door te laten groeien. Ze wil het maximum van een half miljoen vluchten per jaar loslaten. De opbrengsten daarvan zijn onduidelijk en nauwelijks te kwantificeren. De kosten daarentegen zijn helder: meer overlast voor omwonenden en grotere schade aan het klimaat.

Schiphol heet een pijler te zijn onder ’s lands economie. Onderzoeken naar het economische belang ervan gaan over de werkgelegenheid die aan de luchthaven te danken is, de impuls voor het vestigingsklimaat en het welvaartseffect voor Nederlanders die volgens Van Nieuwenhuizen naar 326 bestemmingen kunnen vliegen.

Onmiskenbaar heeft de aanwezigheid van een van de grootste luchtvaartknooppunten ter wereld een positief effect op de economie, al is moeilijk vast te stellen hoe groot dat effect is. Dat het Europees Medicijnagentschap zonder Schiphol nooit naar Nederland was gekomen, zoals Van Nieuwenhuizen beweert, is niet te bewijzen. Temeer omdat de keuze op Amsterdam viel na loting.

Het maximum aantal vluchten van en naar Schiphol is politiek vastgesteld op 500 duizend vanaf volgend jaar. Dat is overigens exclusief circa 18 duizend privévluchten per jaar, die bepaald niet emissieloos zijn. Nog moeilijker dan het huidige economische effect is te schatten wat het Nederland oplevert als Schiphol mag groeien naar bijvoorbeeld 540 duizend vliegbewegingen. Van Nieuwenhuizen komt niet verder dan dat ‘je gewoon de boot gaat missen ten opzichte van andere vlieghubs in Europa’.

Die vage aanname is onvoldoende om de concrete nadelen van een doorgroeiend Schiphol te accepteren. De toenemende geluidsoverlast en emissies van CO2 en fijnstof staan op gespannen voet met de klimaatdoelstellingen die Nederland wil halen.

Vliegen duurder maken met een vliegtaks helpt daarbij. Een Europees netwerk van snelle treinen evenzeer. Het loslaten van het maximum van 500 duizend vluchten is daarentegen de verkeerde keuze.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.