Opinie Commentaar

Het lerarentekort vraagt om onorthodoxe maatregelen

Het lerarentekort zal de komende jaren verder oplopen. Dit vraagt om onorthodoxe maatregelen.

Merel van Vroonhoven, de bestuursvoorzitter van de AFM, wil docent in het speciaal onderwijs worden. Beeld ANP

Het is een opvallende carrièreswitch: Merel van Vroonhoven, bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiële Markten, wil docent in het speciaal onderwijs worden. De overstap laat zien dat het onderwijs voor sommige mensen nog altijd een ideaal is.

Helaas is de overstap van Van Vroonhoven een druppel op een gloeiende plaat. Vorige week werd bekend dat de Rudolf Steinerschool in Haarlem een klas opheft omdat er geen leraar kon worden gevonden. In de eerste drie maanden van dit jaar werden 47 duizend kinderen naar huis gestuurd omdat er geen leraar was. En waarschijnlijk zal het alleen maar erger worden: de komende jaren zal het tekort oplopen tot naar schatting tienduizend voltijdarbeidsplaatsen.

Achtereenvolgende ministers van Onderwijs hebben het tekort zien aankomen – veel leerkrachten gaan met pensioen –  en onvoldoende actie ondernomen. Dat kan van de huidige minister, Arie Slob, moeilijk worden gezegd. De salarissen in het basisonderwijs werden met 8,5 procent verhoogd – weliswaar na jaren stilstand – en hij trok 21 miljoen euro extra uit om het tekort te bestrijden, onder meer door het aantrekken van ‘zij-instromers’ als Merel van Vroonhoven.

Op korte termijn zal dat echter weinig soelaas bieden. Als het basisonderwijs inderdaad aantrekkelijker wordt door een hoger salaris, zullen meer studenten voor de pabo kiezen, maar het duurt minimaal vier jaar voordat zij voor de klas staan. Ook zij-instromers hebben eerst een opleiding nodig, temeer daar de Onderwijsraad constateerde dat hun didactische vaardigheden vaak tekortschieten.

Het tekort aan leraren is een urgente kwestie die om onorthodoxe maatregelen vraagt. Het basisonderwijs beschikt over een grote stille reserve. Zeven van de tien leraren werken, in deeltijd, vaak drie dagen. Als zij verleid kunnen worden om meer uren te werken, bijvoorbeeld door een premie of andere voordelen, staan er meteen meer mensen voor de klas en kan de werkdruk afnemen, zeker als de overheid de regeldruk en bureaucratie zo veel mogelijk terugsnoeit. Aan deze maatregel zitten veel haken en ogen, ook in juridische zin, maar zij is effectiever dan een salarisverhoging voor alle leraren die heel duur is en hooguit op termijn resultaat oplevert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden