ColumnCécile Narinx

Het leek wel of de tijdloze creaties B en A zachtjes met elkaar in gesprek gingen

Cecile Narinx artikel columnBeeld .

Ik had net thee gedronken met de pr-jongen van Alexander McQueen op het onverwarmde terras van Café Charlot en was tot op het bot verkleumd. Het was droog, maar ’s morgens had het gehageld en gewaaid – ik had terrasstoelen en ansichtkaartenmolens over Place Colette zien rollen. Waarom ben ik hier eigenlijk, dacht ik. Dagenlang de hele stad door jakkeren, eindeloos smalltalken met pr-types, elke dag te laat naar bed.

Volgende stop was Maison Alaïa, elf minuten lopen. Ik zette er rillend de pas in. Van dierbare oud-collega Esther had ik gehoord dat ze naar een expo over Azzedine Alaïa (1940-2017) ging, in zijn voormalige werkplaats in de Marais. Daar wilde ik ook heen, want alles met Alaïa is de moeite waard. Voor de modeleek: Alaïa was een legendarische modearchitect – het woord ontwerper doet hem tekort. Ik kocht bibberend een kaartje in de Rue de la Verrerie, zeeg neer in een lege stoel en zag een verrukkelijke zwart-witfilm waarin modegrootheden de lof zongen over de toen nog levende Alaïa. Je zag de kleine grote man ook zelf aan het werk, met patroondelen, krijt, rijgdraden en een centimeter– Azzedine was een van de laatste couturiers die ook meestercoupeur was. 

Het werk van Alaïa en Balenciaga, naast elkaar tentoongesteld op de Paris Fashion Week.Beeld Getty

In de rest van het maison stond een expositie opgesteld waarin ontwerpen van die andere legendarische modearchitect, Cristobal Balenciaga (1895-1972), naast die van Alaïa prijkten, zonder vitrines. Alaïa had de originele Balenciaga’s tijdens zijn leven verzameld en nauwkeurig bestudeerd. Soms was het daardoor lastig te zien wat van wie was, alle creaties oogden even knap en tijdloos. Het leek wel of B en A zachtjes met elkaar in gesprek gingen. Over vakmanschap, liefde voor het vrouwenlichaam en voor stoffen. Over de magie van de perfect zittende jurk. Ik zoog elk detail in me op.

Esther appte: ‘Ik zit buiten en heb wijn besteld. Ook voor jou.’ Ik streek neer naast een vlammende heater maar voelde ook binnenin het modevuur branden. We praatten honderduit over A en B en realiseerden ons: precies dáárom zijn we hier. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden