Column Jasper van Kuijk

Het is wel erg ingewikkeld om uit te rekenen wat je aan een hele dag Greenwheels betaalt

Denkfouten in het hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: kostencalculator.

Onze ouwe trouwe Volvo had ineens geen druk meer op het koppelingspedaal en dat bleek niet iets om op een zaterdagavond even in je eentje te repareren. Nu was het idee wel om de volgende dag met het hele gezin naar een verjaardag in het zuiden des lands te gaan, dus ik had met spoed een vervangende auto nodig.

Het bleek nog verdomd lastig, om bij verhuurbedrijven ’s avonds laat een auto te huren voor de dag erna. Ok, dan toch nog maar eens kijken naar Greenwheels. Die had ik ondanks mijn lidmaatschap vermeden, want toen ik eerder een hele dag weg was met een Greenwheels-auto pakte dat onverwacht duur uit. Maar je kunt daar dus wel per direct reserveren en bovendien heeft het bedrijf sinds enige tijd de ‘langer weg’-optie, waarbij je niet per uur, maar voor een hele dag of weekend huurt.

Helemaal gerust op de kosten was ik nog niet. Dus ik flink zoeken, maar in de reserveringsmodule op de website kon ik nergens een kostenindicatie vinden. Kies auto, kies tijd en de volgende optie: bevestig reservering. Zonder dat ik wist wat ik dan zou moeten betalen. Ja, ‘vanaf 59 euro’. Vanaf. Wat komt daarbij dan?

Dan toch maar kijken of ergens op de site wordt uitgelegd wat de kostenopbouw is, dacht ik, dan reken ik het zelf wel uit. En ziedaar, een blokje tarieven, fijn. Alleen bleek dit gedeelte van de site vooral ingericht om potentiële nieuwe klanten te helpen kiezen uit abonnementen. Maar goed, uiteindelijk vond ik dan tóch een overzicht van de huurkosten per rit. Die worden berekend per uur en per kilometer. Alleen stond er bij de kosten voor daghuur ‘excl. kilometers’, zonder dat werd vermeld wat die kosten per kilometer dan zijn. Ik vermoedde hetzelfde als bij huur per uur, maar zeker was ik er niet van. Een gouden interactieregel is dat gebruikers duidelijke ‘feed forward’ over de consequenties van hun acties moeten krijgen. Al helemaal als dat onomkeerbare financiële consequenties zijn.

Later hoor ik via de webcare van Greenwheels dat de kilometerkosten die bij huur per uur vermeld staan, inderdaad óók gelden voor daghuur. En dat Greenwheels wel degelijk een ritprijscalculator heeft, maar die zit om onverklaarbare redenen niet op de website, maar alleen in de app.

Uiteindelijk bel ik de volgende ochtend vroeg de lokale autoverhuurder of hij nog wat heeft staan. De man bromt wat, zoekt even en dan: ‘Ik heb nog een verlengde Ford C-Max, die gaat vandaag toch niet meer weg. Krijg je wel mee voor de prijs van een normaal model.’

En onze Volvo? Die is inmiddels weer gerepareerd. De site van Greenwheels helaas nog niet.

Jasper op Twitter: @Jaspervankuijk

MEER JASPER VAN KUIJK

Welke producten en diensten zijn wél goed? Jasper van Kuijk maakt met lezers een kleine canon van geweldige ontwerpen

Waarom fabrikanten hun producten in onmogelijke verpakkingen blijven stoppen, zelfs terwijl klanten ze haten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden