COLUMNLisa Bouyeure

Het is slechts een kwestie van goed gokken waar de mens in de toekomst behoefte aan gaat hebben

Alle trendforecasters en koffiedikkijkers ten spijt, soms is écht niet te voorspellen waar de mens in de toekomst behoefte aan gaat hebben, ook al zit je vuistdiep in de materie. Als iemand mij bijvoorbeeld begin augustus had verteld dat er later die maand een filmpje op TikTok zou verschijnen, van een tot dan toe onbekend meisje dat haar hoofd beweegt op de beat van een tot dan toe onbekend nummer, en dat dat filmpje vandaag de meest bekeken TikTok ooit zou zijn, 494 miljoen keer om precies te zijn, dan had ik waarschijnlijk gezegd: maak dat de kat wijs.

Maar hier zijn we dan. TikTokker Bella Poarch, een doodnormale begin-twintiger, vergaarde sinds haar viral filmpje bijna veertig miljoen volgers en werkte al samen met rapper Tyga en vorige week ook met Justin Bieber. Hoewel de enorme aantrekkingskracht ervan vrij raadselachtig is, zal ik haar unique selling point proberen te omschrijven. De Filipijns-Amerikaanse, die zich pas in april aanmeldde op de app, specialiseerde zich in video’s waarin ze expressieve beweginkjes maakt met haar ogen, neus en mond. Ze draagt daarbij grote T-shirts en capuchontruien, glimlacht als een Japans animefiguurtje en gebruikt een knuffel van een alpaca als sidekick. Haar TikToks worden stuk voor stuk tientallen miljoenen keren bekeken, vaak tot verbazing van de kijkers zelf. ‘Ik begrijp het nog steeds niet’, aldus een volger met de vlieg van Mike Pence als profielfoto, ‘wat doet ze precies dat zoveel likes verdient?’

Nu is de TikTok-hiërarchie ook even wennen als je Instagram gewend bent. Beroemdheid werkt op de verschillende platformen niet hetzelfde. Op Instagram zijn de meest gevolgde accounts van muzikanten, acteurs, realitysterren en voetballers. Het zijn Beyoncé en Kim Kardashian. Messi en Ronaldo. Gewone stervelingen kunnen het weliswaar tot succesvol influencer schoppen, maar moeten jarenlang consequent posten om ook maar een beetje bij de groten der aarde in de buurt te komen.

Op TikTok is dat anders. De populairste gebruikers zijn tieners en twintigers die bekend zijn geworden als socialmediapersoonlijkheden. Ze maken amateuristische smartphonefilmpjes met bankstellen, huisdieren en drogende was op de achtergrond. De allergrootste ster is de 16-jarige Amerikaanse Charli D’Amelio, die in anderhalf jaar tijd 94,5 miljoen volgers verzamelde, eruitziet als je schattige buurmeisje en net als Poarch enorme truien draagt.

Niet onlogisch dus dat Justin Bieber zo’n verse TikTok-beroemdheid schaakte om zijn nieuwe nummer Lonely te promoten. Poarch heeft op de app simpelweg veel meer volgers dan de zanger. In het bewuste filmpje staat ze sip kijkend en alleen in een lift, tot de deur sluit en weer opent en Bieber er ineens bij staat, dansend met producer Benny Blanco en de vloer bezaaid met alpacaknuffels. ‘Ze bewoog een keer haar hoofd een beetje en daardoor staat ze nu met Justin Bieber in een lift’, vat een onthutste kijker de gang van zaken samen.

TikTok-gebruikers lijken er ook lol in te hebben dat ze iemand in één klap een ster kunnen maken. In de vorm van opgewekte slaapkamerdansjes en ritmisch hoofdknikken ziet roem er bereikbaarder uit dan ooit. Iedereen kan in principe de volgende zijn en over twee maanden met zijn idool in de lift staan, letterlijk en figuurlijk. Het is slechts een kwestie van goed gokken waar de mens in de toekomst behoefte aan gaat hebben, en hoe ingewikkeld kan dat nou helemaal zijn?

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden