Verslaggeverscolumn Margriet Oostveen in Amsterdam-Noord

Het idee is dat volwassenen hier blije selfies komen maken

De Instagram Experience heeft opzettelijk geen ramen. Die zouden maar uitkijken op één van de armste wijken van Nederland in een stad waar net een advocaat is vermoord. De Instagram Experience heet WONDR en is ‘een speelparadijs voor volwassenen’.

WONDR, ligt aan de Meeuwenlaan recht tegenover de Vogelbuurt in Amsterdam-Noord, waar ruim een kwart leeft van een minimuminkomen, bekend van de tv-serie Schuldig. Ooit gebouwd als een voorbeeld voor sociale volkshuisvesting, met hofjes en speeltuinen. Nu verwaarloosd, omdat meer geld naar nieuwe appartementen aan de overkant gaat.

Toen de gemeente de letters ‘I Amsterdam’ van het Rijksmuseum naar Noord verhuisde protesteerden bewoners en in juli stak iemand de letters in de fik.

Wie 24,50 euro kan betalen voor een WONDR-toegangskaartje belandt nu niettemin via een loper met glitters in een zorgvuldig geconstrueerde ‘blije omgeving’ van 500 vierkante meter. Het idee is dat volwassenen er blije selfies maken. Bijvoorbeeld in een blije ballenbak of een met roze spekjes gevuld zwembadje met blije glijbaan.

Lilian, Ruud en vaste klant Kees van Het Smikkelhoekje (van links naar rechts). Beeld Margriet Oostveen

We zitten in de hagelwitte koffiebar van het speelparadijs, waar aantrekkelijke medewerkers in roze overalls blij cappuccino serveren. Sarah Mendes (31) heeft het allemaal uitgedacht. Haar compagnon schuift ook aan: ondernemer André Grimbergen (51). Ontwapenend laat André zijn blije geloof in zijn verdienmodel niet hinderen door enige kennis van de doelgroep. Daar heeft hij Sarah voor.

André: ‘We willen hier niet speciaal toeristen, maar millenniums.’

Millennials? O ja millennials, haha, zegt André.

Net op dat moment komt een mooi meisje binnenwandelen in een lila lycra bodysuit met een dessin van, ik verzin dit niet, avocado’s . Naast haar een knappe jongen met dreads en een grote camera.

‘Wow’, zegt André.

Sarah: ‘Er komen zúlke leuke bezoekers hier.’

André zocht de hele binnenstad af naar een locatie. Maar stadsdeel Centrum, murw door overtoerisme, verdraagt het woord ‘experience’ niet meer. Over een maand mag daar weer wel een Instagram Museum openen, genaamd Youseum.

Spekjeszwembad. Beeld Margriet Oostveen

Nu gaat Sarah ‘het concept’ uitleggen en het lijkt wel wetenschap. ‘Alle’ nieuwe succesvolle ondernemingen in de wereld zijn nu ‘instagrammable’, wat dus betekent dat je er selfies tegen een zoet gekleurde achtergrond kunt maken.

Ik zoek ze later op: New York en San Francisco hebben een Museum of Ice Cream. Los Angeles The Museum of Selfies. Keulen heeft het Supercandy pop-up Museum. Brussel krijgt komende maand The Smile Safari.

Traditionele musea doen ook hun best. Die richten speciale Instagram-ruimtes in en nodigen influencers uit. Ze hangen werk in fellere kleuren op en printen kunst op grote ‘instagrammable’ wanden.

Sarah is van huis uit marketeer en ‘merk-activator’. Volgens haar willen millennials en de nog wat jongere generatie Z ‘niets meer kopen, maar ervaren’. Zoeken ze ‘een artistieke playground’. En willen ze niet langer raar aangekeken worden wanneer ze selfies staan te maken in een museum.

André maakt nu boezemgebaren en grijnst: ‘Ik dacht dat Instagram een beetje een vrouwenwereld was maar dat is dus niet zo.’

Sarah vertoont een adembenemend gebrek aan twijfel over haar toch behoorlijk diverse doelgroep. Zo zegt ze stellig dat millennials ‘ontzettend graag’ willen vluchten uit, nou ja, alles: ‘Het leven is al zo serieus, opeens heb je een hypotheek en een baas.’

Nou, protesteer ik, het probleem van veel millennials is toch eerder, met alle gedwongen flexcontracten, dat ze géén hypotheek krijgen. En geen baas. ‘Oók, óók!’, haast Sarah zich.

Ik loop de Experience in. Bezoekers maken braaf foto’s en een verliefd stelletje staat iets stouts op een muur te schrijven, waar dat mag (‘Rashee is de allerleukste en wilt babies, twee, met Navin’). Een witte wolkenkamer. Roze knuffelmuur. Iets met verkleedkleren, roze reuzenbed, glitterwand, een rij schrijfmachines in zuurstokkleuren (‘Wel weird hoor hihi uit welke tijd komt dit’, tikte iemand).

Schrijfmachine experience. Beeld Margriet Oostveen

In de Vogelbuurt bestel ik na afloop friet in cafetaria Het Smikkelhoekje. Terwijl Ruud Plat boven de frituur staat, zoekt zijn medewerker Lilian Berkenbosch meteen even op hoeveel het Rijksmuseum kost, nu we het er toch over hebben:

‘Het Rijks kost minder. Negentien euro vijftig en onder de achttien is het gratis!’

Ach Lil, zegt Ruud, al dat instagrammen is toch maar tijdelijk.

Klopt. Over een jaar komen op die plaats meer appartementen. Dure.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden