COLUMNSylvia Witteman

Het grootste raadsel doet zich toch voor in Vlaardingen. Daar wordt uitzonderlijk veel wc-papier verkocht

Soms staan er berichten in de krant waar ik over blijf tobben. Ik bedoel dan niet zoiets als het onverklaarbare verschijnsel ‘graancirkels’ (die worden gewoon door Janet Ossebaard gemaakt, stiekem, als iedereen slaapt, met een machientje dat ze zelf heeft geknutseld uit een oude kruimeldief en een tondeuse van Lange Frans) of het vergiftigen van de oppositie (alles went, al zou ik voortaan, als Russisch politicus, de rest van mijn leven mijn eigen thee zetten. En uit een zelf afgewassen kopje drinken.); nee, ik bedoel het onthutsende bericht ‘Amsterdammers ruilen de avocado in voor de aubergine.’

Een supermarkt, las ik in Het Parool, heeft een overzicht gemaakt van de meest bestelde producten van Nederland. Landelijk zijn dat ‘halfvolle melk, komkommer, banaan, toiletpapier en ongezouten roomboter’. Fletse, weinig verbazende levensbehoeften, op die roomboter na; wij zijn dus wel degelijk een waanzinnig gaaf land dat saamhorig die smerige margarine eronder heeft gekregen. Hulde!

Maar op stedelijk niveau, en nu wordt het spannend, zijn er grote verschillen in boodschappen. Zo springt Rotterdam eruit met de consumptie van pitloze druiven (die in werkelijkheid gewoon (piepkleine)pitjes hebben, laat u niet naaien; hoe moeten die druiven zich anders voortplanten?) en Amsterdam dus sinds kort met die aubergines. Plus ‘koolzuurvrije spa’, de natte variant van gebakken lucht.

Den Haag (dat Amsterdam als ‘avocadohoofdstad’ van zijn voetstuk heeft gestoten!) gaat zich bovendien te buiten aan prei, in Delft verslinden ze snacktomaatjes, in Arnhem puntpaprika’s, in Nijmegen mozzarella, in Spijkenisse ‘energy drink’ en in Almere rundergehakt. ‘In Almere zijn vegetariërs vermoedelijk schaars’, merkte Het Parool gortdroog op.

Hoe zit dat? Ja, de populariteit van levensmiddelen is aan mode onderhevig, en zo is het begrijpelijk dat mozzarella en avocado vanuit hoofdstedelijke brandhaarden geleidelijk de provincie in sijpelen, net als achtereenvolgens de pesto, de lavacake en de pokébowl. Ook de toestand in Almere is wel te verklaren. Er wonen daar veel gezinnen met jonge kinderen en die zijn nu eenmaal dol op de eenvoudige geneugten van gehakt in al zijn verschijningsvormen.

Maar die energy drink in Spijkenisse? Wonen daar soms alleen maar tieners? In dat geval zou je toch ook een sterk piekende verkoop van frikandelbroodjes verwachten, en daarvan is geen sprake. Moeten Kevin, Mitchell en Jeffrey dat spul soms op hun nuchtere maag wegklokken?

Maar het grootste raadsel doet zich toch voor in Vlaardingen. Daar wordt uitzonderlijk veel wc-papier verkocht. En dan niet, aldus Het Parool, ‘de goedkope variant met twee of drie lagen, maar met víér lagen papier’. Waarom? Waarom juist in Vlaardingen? Poepen ze daar vaker? Natter? Of juist plakkeriger? En hoe komt dat dan? Ik lig daar wakker van.

Gelukkig is de komkommertijd bijna voorbij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden