Column Bert Wagendorp

Het conflict in Korea is inmiddels klein bier bij dat tussen Jan Six en Sander Bijl

In de Volkskrant stond gisteren een bloedstollend verhaal van Michiel Kruijt en Stefan Kuiper, over de schimmige wereld van de kunsthandel. Een wereld, zo bleek, van bedrog en verraad, stromannen en anonieme investeerders, onbekende Rembrandts, achterklap en roddels. Kortom, een wereld om van te watertanden.

In het stuk ging het over twee schilderijen van Rembrandt, Portret van een jonge man en Laat de kinderen tot mij komen. Het betreft hier ‘sleepers’, schilderijen die voor een prikkie van de hand gaan omdat de eigenaar denkt dat hij een prutswerkje boven de schoorsteenmantel had hangen. Voor sleepers heb je Het Oog nodig, het is een soort ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet. Nooit opzichtig voor een sleeper gaan staan gniffelen, dat wekt argwaan bij de sukkels zonder Het Oog. (Dl. 1 van de serie De Rembrandtslapers.)

Lukt het de sleeper binnen te halen, dan verdien je miljoenen. Mits het meesterwerk echt blijkt te zijn. Voor slapende Rembrandts moet je daarvoor te rade bij Ernst van de Wetering, de 80-jarige plaatsbekleder van Rembrandt op aarde. Als Van de Wetering zegt dat het een echte Rembrandt is, dan ís het een echte Rembrandt en is er zelfs voor Rembrandt zelf geen ontkennen meer aan. (Dramatische muziek, spanning loopt op.) Dit is een echte Rembrandt, zegt Van de Wetering. (Einde dl. 2.)

Portret van een jonge man (koopje, 160 duizend euro) is ontdekt door Jan Six XI, nakomeling van Jan Six I, in het Rijksmuseum te zien op een echte Rembrandt. Nadat hij de ontdekking bekend heeft gemaakt, is Six niet uit de media weg te slaan, heeft hij een boekje over de ontdekking al af en komt er een tentoonstelling rond het schilderij in de Amsterdamse Hermitage. (Einde dl. 3.)

Entrez de Alkmaarse handelaar in oude meesters Sander Bijl. Komt het feestje even verstoren. Hij zegt dat hij het schilderij ook heeft gespot, en dat was afgesproken dat hij het samen met Six zou kopen. Maar daarna heeft Six hem genaaid en het gezamenlijke bod overboden namens een investeerder. Wie dat was, weet niemand, het kan ook gewoon Six zelf zijn geweest. Let op de fraaie tegenstelling Six (Amsterdamse patriciërsfamilie) vs. Bijl (selfmade man, kickbokser). Klassenstrijd in de kunst! (Einde dl. 4.)

Sander Bijl is de zoon van Martin Bijl, vermaard restaurator van oude schilderijen. Bijl sr. is intussen in opdracht van Jan Six bezig met de restauratie van de tweede Rembrandt-sleeper, Laat de kinderen etc. Ook toevallig, maar het gewone leven hangt van toevalligheden aan elkaar, alleen tv-series zijn logisch. Behalve deze serie. (Einde dl. 5.)

Martin Bijl heeft al twee jaar aan Laat de kinderen staan krabben om het weer in oude luister te herstellen. Het schilderij staat voor alle zekerheid omgekeerd in de werkplaats. Dan ontstaat er mot over de betaling van het krabwerk en haalt Six het meesterwerk weg uit Alkmaar. Of heeft het met de kwestie Portret etc. te maken? (Einde dl. 6.)

De ruzie laait op, Van de Wetering roept de rivalen op vrede te sluiten. Hij zegt: ‘Neem een voorbeeld aan beide Korea’s.’ Maar het conflict in Korea is inmiddels klein bier vergeleken met dat tussen Six en Bijl. Over Bijl zegt Six even meesterlijk als vilein: ‘Ik heb Sander de ruimte ge­geven te geloven in zijn eigen verhaal.’ (Uitzoomen, Bach-koraal, camera zwenkt naar de horizon, einde dl . 7.)

Sander Bijl is half overspannen naar Namibië afgereisd en Jan Six kampt met slaapstoornissen. Commentaarstem: ‘Er zijn in deze zaak alleen maar verliezers.’ Behalve natuurlijk de anonieme investeerders. (Beelden rechtbank, donder en bliksem, Mozart-requiem, einde dl. 8.)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden