Nieuw Venster Vervolghashtag

Het bijzondere aan #WhyIDidntReport: het ís een nuance op #MeToo; Het is het antwoord op de vervolgvraag

Kelli van der Waals werpt in deze rubriek een blik op onlinecultuur.

Het begon met een tweet van Trump. Of eigenlijk begon het met Christine Blasey Ford die publiek maakte dat ze ooit was aangerand door kandidaat-hoge rechter Brett Kavanaugh. En dat was begonnen met dat zij senator Dianne Feinstein hierover in vertrouwen had genomen – dat was naar de pers uitgelekt. En hoewel Ford benadrukt dat ze in haar besluit naar voren te komen ‘onafhankelijk’ is, en ‘niemands pion’, ook niet van de vrouwenbeweging, zou je toch wel kunnen stellen dat die overweging haar wortels had in de #MeToo-beweging.

Actrice Alyssa Milano (r.) luistert bij de hoorzitting van Brett Kavanaugh, kandidaat-opperrechter voor het Amerikaanse Hooggerechtshof. Beeld EPA

Het gebruik van die beroemde hashtag werd vorig jaar aangezwengeld door actrice Alyssa Milano, als reactie op Harvey Weinsteins ontmaskering als (vermeend) seriemisbruiker. #MeToo kon snel kritische massa vergaren dankzij het schandaal dat eraan vooraf was gegaan: Bill Cosby had herhaaldelijk vrouwen gedrogeerd en seksueel misbruikt. 35 vrouwen die zich hierover durfden uit te spreken stonden in 2015 samen op de cover van New York Magazine – een veelzeggend beeld dat direct viral ging en nog op het collectieve netvlies stond toen Cosby deze week werd veroordeeld tot een gevangenisstraf.

Hoe dan ook, Blasey Ford kwam naar voren met het verhaal, Kavanaugh presenteerde zich als een soort forty year old virgin die van geen seks wist en het internet analyseerde de papieren overblijfselen van Kavanaughs jeugd (jaarboeken; een in jongenshandschrift ondergekladde kalender van 1982). En Trump stuurde een tweet: ‘Ik twijfel er niet aan dat, als de aanval op Dr. Ford zo erg was als ze zegt, zijzelf of haar liefhebbende ouders direct aangifte zouden hebben gedaan bij de lokale politie. Ik vraag haar die documenten op te hoesten, zodat we weten wat de dag, de tijd en de plek was!’

Het bericht vergaarde 26 duizend ­retweets, 109 duizend likes en 77 duizend ­reacties in drie dagen. En een antwoord van – daar is ze weer – Alyssa Milano: ‘Hey, @realDonaldTrump, Listen the fuck up. Ik ben twee keer seksueel misbruikt. Een keer als een tiener. Ik heb nooit aangifte gedaan, en het duurde dertig jaar voordat ik het aan mijn ouders kon vertellen.’

Ze plakte er de hasthag #WhyIDidntReport aan vast, die anderhalve dag later al 675 duizend keer was gebruikt voor soortgelijke getuigenissen. Een soort ‘vervolghashtag’ op het #MeToo van vorig jaar. Trump heeft een nieuw seizoen in de serie geïnitieerd.

De kritiek op hashtags, en specifiek ook op #MeToo, is dat ze – net als de beknopte tweets waar ze deel van uit maken – reducerend zijn en geen ruimte laten voor nuance en uitleg. Maar het bijzondere aan #WhyIDidntReport: het ís een nuance op #MeToo. Het is het antwoord op de vervolgvraag (‘waarom heb je dan geen aangifte gedaan?’), we praten erover verder. Vorig jaar bleken de 35 vrouwen die er publiekelijk voor uitkwamen misbruikt te zijn, uiteindelijk met honderdduizenden te zijn. In dit seizoen wordt er dieper ingegaan op de verhaallijnen, leren we de achterliggende redenen beter kennen. Er ontsluit zich een nieuwe laag van de #MeToo-ervaring.

Twitter kan een duister hol zijn, vol boze types en trollen, en een Amerikaanse president die, achter de rug van de pers om, zijn publiek in het oor kan schreeuwen wat hij wil. Maar blijkbaar is het ook een plek waar zich belangrijke gesprekken voordoen, op een gigantische schaal. Die gaan voort in slowmotion, hashtag voor hashtag, een poolijsbreker die zich langzaam door het ijs werkt. Dan kunnen sommige Republikeinen #MeToo wel afdoen als een collectieve vrouwengekte, een linkse hysterie die aan de oppervlakte is gekomen. Deze boot vaart rustig door.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.