De winnaar en verliezer van de week HEMA & C&A

HEMA is voorlopig weer even gered, uitdaging voor C&A

Wat CEO John van der Ent bij V&D met Roland Kahn van Cool Investments niet lukte, is Tjeerd Jegen bij Hema met Marcel Boekhoorn van Ramphastos Investments wel gelukt: een Nederlandse miljardair strikken die de winkelketen uit de klauwen van Angelsaksisch opkoopfondsen (private equity) wil halen, voordat die de nek wordt omgedraaid.

Tjeerd Jegen, CEO van Hema. Hij heeft weer wat tijd kunnen kopen. Beeld ANP

Jegen is een knappe marketeer die het winkelmerk Hema sinds zijn komst in 2016 behoorlijk op de internationale kaart heeft gezet.

Hema heeft ambities, zo wilde hij laten zien, en is bezig de rookworst en tompouce te ontgroeien. Alleen levert dat tot nu toe te weinig geld op. Jegen heeft van Hema ook geen winstgevende keten kunnen maken. Nu Boekhoorn de aandelen overneemt van Lion, kan de schuldenlast tenminste worden teruggebracht. Maar de eigenaar van Ouwenhands Dierenpark en de High Tech Campus is geen ondernemer die even een bedrijf uit het slop trekt. De pandaman is een speculant die snel geld wil verdienen en in zijn eigen woorden altijd naar de exit kijkt. Hij had één jaar in zijn leven nodig om miljardair te worden met de aan- en verkoop van Telfort, waarna hij successen met miskleunen afwisselde.

Hij zal geld willen verdienen met Hema, en dat betekent dat Jegen het tij moet zien te keren. Maar hij heeft zichzelf tenminste de kans gegeven die John van der Ent niet kreeg.

Alain Caparros, CEO van C&A Europa. C&A van zeven naar maar drie bestuurders Beeld EPA

Niemand krijgt er een vinger achter hoe het echt gaat bij C&A de favoriete winkel van de vergrijzende middenklasse. Het lijdt geen twijfel dat die veel last heeft van discounters (Primark), fast fashion-ketens (Zara en H&M) en online-aanbieders (Zalando). Maar het gesloten familiebedrijf hoeft het eigen imago niet de bezoedelen met onheilstijdingen en is ook niet overladen met torenhoge schulden. Begin dit jaar gingen er in de markt geruchten dat de Brenninkmeijers hun winkels aan Chinezen zouden willen verkopen. Maar blijkbaar geloven ze nog steeds dat ze met de mammoettanker van koers kunnen veranderen.

Daarvoor moet het concern wel lean and mean worden. De vorig jaar aangetreden topman Alain Caparros verloor deze week vier van zijn zeven strijdmakkers in de top van C&A Europa. De raad van bestuur wordt uitgedund tot drie mensen met familietelg Bart Brenninkmeijer als nauwlettend toezichthouder. C&A moet daardoor slagvaardiger worden. Ook deze keten moet de voor gevestigde bedrijven zo moeilijke overstap maken van de fysieke winkel naar het onlinekanaal. Ook zal C&A een luxer segment gaan opzoeken (zo werd het merk Mustang aan het assortiment toegevoegd) en uitbreiden in opkomende markten. Gemakkelijk heeft Caparros het niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden