Column Robert van Gijssel

Help: het einde der vrije festivaltijden is nabij!

Op de site Banfacialrecognition.com wordt bijgehouden welke festivals wel, en welke geen gebruik zullen maken van gezichtssurveillance. Beeld Banfacialrecognition.com

Weet u nog, toen u voor het eerst een festival bezocht? Dat u door die festivalpoorten liep en overvallen werd door het heerlijke idee dat u een nieuwe levensfase tegemoet trad? Dat u de prikkelende geur van vrijheid in de neusvleugels kreeg, en het gevoel had dat u een bloemenkind was? U was los van de wereld. En dat kwam doordat u zich onbespied waande, in een vrijstaat waar twee of drie dagen lang alles mocht. Leuk hoor, al die bandjes, maar daar ging het even niet om. U was zelf rock-’n-roll geworden.

Goed, met dat hopeloos ouderwetse gevoel moet het maar eens afgelopen zijn. Dat hebben een paar misantropische geesten besloten. Onder het wapperende banier van de vooruitgang is men in de Verenigde Staten van plan een technologisch geavanceerd systeem van gezichtsherkenning in te zetten bij festivals. En als dat systeem straks werkelijk wordt ingevoerd, uiteraard ook in volgzaam Nederland, wandelen u en/of uw kinderen straks een festivalpoort binnen om gebliept, herkend en afgevinkt te worden in een beeldscherm. Vanaf dat moment kan uw handel en wandel op het festivalterrein geregistreerd worden, ook dankzij van die praktische, persoonlijke polsbandjes waarmee u kunt afrekenen. U ligt, kortom, onder de loep van het festival en iedereen die er wat voor over heeft om die fijne gegevens ook even in te zien.

Het Amerikaanse bedrijf Ticketmaster, zo werd de afgelopen maanden duidelijk, investeert momenteel in geavanceerde gezichtsherkenningstechnologie. Wordt die werkelijk ingezet bij festivals, is het idee van de ook in Nederland opererende kaartverkoper, dan kan een festival beter inspelen op de behoeften van het publiek.

Het biedt ook vele extra’s. Je kunt als meekijkende security achter een beeldscherm ook heel makkelijk festivalgangers uit de rij pikken wier hoofd je niet aanstaat. Ook handig: een waarschuwend bliepje bij het hoofd van een persoon van wie de verblijfsvergunning niet in orde is, of die eigenlijk op school had moeten zitten.

Dan gaat daarna nog een wereld aan mogelijkheden open. Bedrijven op het terrein kunnen zien wie waar wat koopt. En of een bezoeker veel bier drinkt, of liever cocktails. Daar kan zo’n festival dan weer op inspelen, bijvoorbeeld door u praktische berichten te sturen. En wie weet kunnen andere bedrijven later ook nog wat met de gegevens. De vreemdelingenpolitie of zo. Of die ziektekostenverzekeraar die heeft geconstateerd dat u overdreven veel bier zuipt. 

Het lijken misschien spookverhalen, en de bedrijven achter deze festivalapocalyps zullen zeggen dat misbruik van gegevens zal worden bestreden, maar het vervelende van spookverhalen in de hoek van de voortschrijdende technologie is dat ze binnen een paar maanden meestal keiharde realiteit zijn.

Goddank is in de Verenigde Staten een tegenbeweging op gang gekomen. Een groot aantal bands heeft het ultieme machtsmiddel ingezet en zegt niet meer te komen spelen op festivals die gebruik gaan maken van gezichtsherkenning. Vooral gitarist Tom Morello van de band Rage Against the Machine (wat is die naam in dit dossier weer toepasselijk) maakt lawaai: hij voorspelt dat de nieuwe techniek racisme en etnische profilering in de hand werkt. Om nog maar te zwijgen van datalekken en commercieel misbruik.

Op de site Banfacialrecognition.com wordt keurig voor ons bijgehouden welke festivals wel, en welke beslist geen gebruik zullen maken van de gezichtssurveillance. Ook dat is handig, wie nu al de leuke festivals voor komend jaar wil aankruisen in de agenda.

Inzoomende camera’s op festivals moeten natuurlijk als de bliksem buiten de poorten worden gesmeten. Anders is het einde der vrije festivaltijden nabij. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden