Helft van docenten kan geen orde houden en stopt

Klassenmanagement is nodig om ordeproblemen te voorkomen door goede en heldere instructies. De opleidingen hebben er te weinig aandacht voor.

‘Labelleerlingen’ oftewel probleemleerlingen veroorzaken een grote werkdruk voor docenten. Tenminste, zo constateerden Rondom 10 en de CNV in een onlangs verschenen onderzoek. Docenten weten zich geen raad met moeilijk gedrag, willen dat graag gelabeld hebben, maar zodra het gelabeld is weten ze zich geen raad met de handelingsplannen.

Handelingsverlegenheid
De inspectie constateert dan ook regelmatig ‘handelingsverlegenheid’ onder Nederlandse docenten: ze kunnen de tips en adviezen van deskundigen geen handen en voeten geven voor de klas. Maar wat zijn dat nu eigenlijk voor tips en adviezen? Willekeurige tip uit een handelingsplan voor een ADHD’er. Wees consequent. Vreemd? Nee hoor, het kan nog erger.

De docent die met een ADHD’er werkt, wordt ook geadviseerd om positief te stimuleren.
Als lezer zult u zich achter de oren krabben. Is dat niet wat docenten sowieso horen te doen? Moeten ze niet consequent zijn, geen structuur bieden en positief stimuleren? Een docent die dergelijke ‘tips’ krijgt, zal zich toch wel ernstig gekrenkt voelen in zijn professionele eer.

Maar voor de psychologische instellingen staan geen rijendikke massa’s rood aangelopen docenten die verhaal komen halen. Docenten weten juist niet wat ze aan moeten met al die tips en adviezen. Ze klagen zelfs steen en been. Het ligt dus niet aan die kinderen, het is de onmacht en vooral onkunde van volwassenen.

Te weinig voorbereid
Docenten vinden dat ze te weinig worden voorbereid op de praktijk. Dat komt niet omdat er te weinig aandacht is voor pedagogiek, maar wel voor klassenmanagement. Slecht klassenmanagement is noodlottig voor labelleerlingen, maar ook voor Marokkaanse jongens, vmbo’ers en jongens in het algemeen en misschien wel voor het hele onderwijs.

Ondanks de problemen is er op de lerarenopleiding vrijwel geen aandacht voor dit vak. Op de meeste lerarenopleidingen is het zelfs geen vak. Een student die een keer wat wil horen over straffen kan rekenen op een vieze blik: ‘Daar hebben we het hier niet over.’ Als men dan ook nog eens beseft dat 50 procent van de docenten met een bevoegdheid binnen drie jaar stopt vanwege ordeproblemen, is het onduidelijk waarom lerarenopleidingen hun verantwoordelijkheid niet oppakken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden