COLUMNLisa Bouyeure

Heel Holland coacht, en daar wordt lang niet iedereen beter van

‘Creëer pijn en verlangen’, las ik in een interview in het AD. Ik moest meteen denken aan het onder pick-up artists geliefde concept ‘negging’, een vorm van emotionele manipulatie waarbij de vrouw eerst onzeker wordt gemaakt, zodat ze daarna smacht naar de goedkeuring van haar versierder. Het ging nu alleen niet over versiercoaches maar over de praktijken van coach Mieke, een Gelderse twintiger die onlangs door drie grote kranten werd geïnterviewd. ‘Zorg ervoor dat mensen willen wat jij hen te bieden hebt’, tipte ze. ‘Hier komt een stukje beïnvloeding bij kijken. Emotioneer ze en trigger ze om klant te worden.’

Ik werd op de coach gewezen door twitteraar Antoinette, die eens goed was gaan graven en nogal wat inconsistenties in de interviews had ontdekt. Ook was niet helemaal duidelijk geworden wat je nou precies van Mieke kon leren, behalve in haar voetsporen treden. Op haar website belooft ze dat ‘ook jij’ via sociale media moeiteloos klanten kunt werven en veel geld kunt verdienen, en dat je nog tijd overhoudt ook. Als je tenminste eerst haar dure programma volgt.

In Miekes wervingstekst worden de besluitelozen vast op de neggingtactiek getrakteerd. Want vind je het wel een hele smak geld? Dan ben je ‘wellicht niet geschikt, aangezien een van de voorwaarden is dat jij investeren ziet als groeien’. (Lafaard!) Twijfel je in het algemeen? Ook ongeschikt, want het is wel de bedoeling ‘dat jij daadkrachtig bent en keuzes durft te maken’. (Slappeling!)

Mieke is overigens slechts een van de vele coaches, ontwikkeladviseurs en growth experts die zich de laatste tijd via gesponsorde posts bij de instagrammer aandienen. Download mijn e-book! Volg mijn onlinetraining! Ontdek je potentieel! Word ook lifecoach! Bij de Kamer van Koophandel stonden vorig jaar 63 duizend Nederlanders als coach ingeschreven, van wie maar zo’n 10 procent bij beroepsverenigingen was aangesloten. Een beschermde titel is het allerminst.

Op haar website belooft coach Mieke dat ‘ook jij’ via sociale media moeiteloos klanten kunt werven en veel geld kunt verdienen, en dat je nog tijd overhoudt ook. Als je tenminste eerst haar dure programma volgt.Beeld Instagram

Tussen het woekeraanbod stuitte ik het afgelopen jaar al op een holistische businesscoach, een ayurvedische voedingscoach, een coach ‘succesvol daten vanuit je vrouwelijke energie’ en een loopbaancoach mét certificaat (‘3-daagse training achter de rug’). Dan was er nog een stijlcoach, een coach succesvol hashtaggebruik, een ‘selfcare coach voor mama’s’ en een coach intuïtief eten. Het gros van hen is vrouw en wisselt selfies af met inspirerende quotes in pastelkleuren.

In het nachtprogramma Wat het daglicht niet verdragen kan van NPO Radio 1 werd onlangs de gedesillusioneerde Sophie geïnterviewd, een voormalig aspirant-coach die in een jaar tijd duizenden euro’s uitgaf aan trainingen en masterclasses. Daar had ze nu spijt van. ‘Ik kwam erachter dat er heel veel wordt gelogen in de coachingindustrie’, vertelde ze. Coaches deden voor de bühne alsof ze ‘heel succesvol zijn, heel veel geld verdienen en heel gelukkig zijn’, maar achter de schermen bleek dan dat ze maar één klant hadden en amper rondkwamen. ‘In die cursussen wordt ook aangeraden to fake it till you make it.’ Dat Sophie toch steeds geld bleef uitgeven, kwam doordat iedereen dat deed en de vervolgcursussen almaar duurder werden. ‘Investeren in jezelf’, werd het genoemd.

Op de Instagram van coach Mieke las ik dat ze zelf ook een coach heeft die haar ‘een spiegel voor kan houden’. Die coach heeft wellicht ook weer een coach en de cursisten van Mieke worden klaargestoomd om nog meer coaches te coachen. Het voordeel van deze constructie is dat er flink wat geld in omloop is. Jammer alleen voor de mensen onder aan het piramidespel, die hun investeringen moeten zien terug te verdienen met zonnige Instagram-advertenties waarin ze gouden bergen beloven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden