De kwestie Peter de Waard

Heeft de staking meer impact op de mobiliteit van toeristen dan op die van werkenden?

De Botlek, de werkschuur van Nederland, is vandaag met het openbaar vervoer onbereikbaar, net als de High Tech Campus in Eindhoven, Chemelot Campus in Limburg en Tata in IJmuiden. Ook ziekenhuizen, winkelcentra, industrieterreinen en de kantoren zijn zo moeilijk bereikbaar dat iedereen te verstaan is gegeven maar thuis te blijven.

Op één uitzondering na. Naar Schiphol kan vier keer per uur met de trein worden gereisd, want op tijd op de luchthaven – en tegenwoordig moet je daar al twee uur van tevoren in een rij gaan staan nietsnutten – is belangrijker dan op tijd op het werk. Nederlandse toeristen kunnen niet zonder hun reisjes naar Las Palmas en Samos, buitenlandse toeristen mogen de molens van Kinderdijk, de Rembrandts en de Wallen niet worden onthouden.

Het is de omgekeerde wereld. Logischer zou zijn geweest dat de ‘rijdende rechter’ die zondag zijn rechtszaal naar de viplounge van Schiphol had verplaatst, tot de conclusie was gekomen dat de stakingen in het hele land tot onaanvaardbare schade zouden leiden, behalve die in de richting Schiphol.

Alle in- en uitgangen naar de luchthaven zouden mogen worden gebarricadeerd, inclusief het wegennet. Het zou de bewoners van de Haarlemmermeer en de rest van de provincie een dag hemelse rust geven. Voor het eerst in 100 jaar – want zo lang bestaat de KLM al – geen herrie boven het hoofd. En Amsterdam zou voor een dag geen nieuwe rolkofferinvasie hoeven mee te maken.

Natuurlijk zouden er mensen boos zijn geweest die net voor vandaag hun reis hadden geboekt, maar dat zou niet opwegen tegen de boosheid van de miljoenen anderen die worden gedupeerd omdat ze niet naar hun werk kunnen.

Dick Benschop en Onno Hoes, respectievelijk baas van Schiphol en burgemeester van Haarlemmermeer, zijn briljante lobbyisten. Tenminste briljanter dan burgemeester Jan van Zanen van Utrecht en de directeur van de Jaarbeurs, of burgemeester Annemarie Penn-ten Strake van Maastricht en de baas van MECC die op het Eurovisiesongfestival azen, maar vandaag gesloten zijn.

De rechter stelde zondag ‘dat een geringe verstoring van de luchthaven een aanzienlijke impact heeft voor tienduizenden reizigers’. Dat miljoenen mensen niet naar hun werk kunnen komen, heeft blijkbaar minder impact. De staking van het pontje van Velsen waar voetgangers en fietsers op zijn aangewezen, werd door de rechter wel toegestaan.

Als Schiphol niet bereikbaar is, stappen mensen uit hun auto en klimmen als alpinisten over de vangrails om toch op tijd bij het vliegtuig te zijn voor hun vakantie .

Als de werkplek niet bereikbaar is, moet iedereen maar thuis werken. Misschien was het beter geweest als reizigers eens twee weken thuis vakantie waren gaan vieren. Stayvacation heet dat. Goed voor het milieu en heel goed tegen de stress.

Om alle stakingsrisico’s uit te sluiten kan het songfestival volgend jaar het best op de Polderbaan worden gehouden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden