Had de V&D niets iets meer tijd en geld moeten krijgen?

De Kwestie

Deze week is het alweer twee jaar geleden dat de allerlaatste V&D sloot. Koopjesjagers – volgens sommigen ramptoeristen – wisten ineens de winkel wel te vinden waar ze jarenlang niet meer waren geweest.

Omdat paskamers al waren ontmanteld, stonden vrouwen in ondergoed in de gangpaden kleding te passen. ‘Hysterie bij V&D’ en ‘Stormloop op V&D’ schreven de kranten over de doldwaze weken van de liquidatie-uitverkoop. De ontslagen personeelsleden van de 62 warenhuizen, die moesten komen opdraven, keken gelaten en soms geërgerd toe.

Op dat moment was het crisis in de winkelstraat. In dezelfde maand ging Houtbrox failliet, schrapte Blokker 390 banen, nam JD Sport het failliete Perry over en sneuvelden Schoenenreus en La Ligna.

Twee jaar later staat het er heel anders voor. Met uitzondering van de wel zeer archaïsche formule Kijkshop zijn er vrijwel geen faillissementen meer gemeld. De winkelketens die mochten doorstarten, houden het hoofd boven water.

Nieuwe ketens als Søstrene Grene en Normal uit Scandinavië en Hudson’s Bay uit Canada zijn in het gapende gat gesprongen. En ook De Bijenkorf en Hema doen het veel beter, waarschijnlijk mede omdat zij hebben kunnen profiteren van het verdwijnen van V&D. Alleen bij Blokker blijft het rommelen: vooral bestuurlijk.

Maar met de detailhandel in Nederland gaat het in vergelijking tot twee jaar geleden veel beter. Onderzoeksbureau Locatus stelde vorige maand dat de leegstand afneemt en het aantal winkeliers dat stopt tot onder de 10 procent is gedaald.

Het CBS meldde vorige week dat in februari de winkelomzet met 2,8 procent is gestegen – sneller dan in januari en december. De aangetrokken economie, het hernieuwde vertrouwen van consumenten en lagere huurprijzen in veel binnensteden doen de sector goed. Uiteraard hebben winkels veel last van Amazon, Zalando en bol.com, maar winkelen blijft ook een sociale bezigheid. Veel online-aanbieders openen nu zelfs fysieke winkels.

Voormalig Hema-topman Ronald van Zetten, die samen met retail­ondernemer Roland Kahn de merknaam V&D kocht van de curatoren, denkt dat V&D best een goede kans had gehad nu weer te floreren als er meer tijd was geweest en had kunnen worden ingegrepen door het sluiten van slechtlopende warenhuizen, zoals De Bijenkorf deed, of het veranderen van het assortiment, zoals de Hema heeft gedaan. Maar opkoopfondseigenaar Sun Capital gunde V&D de tijd niet die Hema wel kreeg van eigenaar Lion Capital. Sun dacht dat V&D een bodemloze put zou zijn en trok de stekker eruit.

Vorige week verscheen alweer het zesde faillissementsverslag van de beide curatoren van V&D, waaruit blijkt dat inmiddels een loopgravenstrijd is ontstaan over de verdeling van de buit. Als het geld dat nu aan juridisch gekissebis wordt verspeeld in het noodlijdende V&D was gestoken, was het ramptoerisme niet nodig geweest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.