Opinie

Gun de jonge honden ook een Televizier-Ring

Big shots als Albert Verlinde en Jan Slagter klagen over de Televizier-Ringnominatie van Streetlab, een programma dat nog niet eens de 300.000 kijkers haalt. Onterecht, schrijft programmamaker Tom Roes.'Gun dit zooitje jonge gasten, met hun vermoeide koppies en vindingrijkheid, een veer in hun reet.'

null Beeld KRO-NCRV
Beeld KRO-NCRV

Begin deze week sleepte het NPO3 programma Streetlab, waarin vier jongens sociale experimenten doen, een nominatie binnen voor de Televizier-Ring. De reacties aan de desk van RTL Boulevard waren van laatdunkend tot lauw. Een programma met nog geen 300.000 kijkers, wat deed dat tussen de drie kanshebbers?

Niet veel later twitterde een gepikeerde Jan Slagter dat hij overweegt de programma's van omroep Max terug te trekken uit de competitie. Hij vindt het onterecht dat een productie als Heel Holland Bakt, met een hoge waardering en meer dan twee miljoen kijkers, het aflegt tegen Streetlab, met maar een tiende van dat publiek. Direct kreeg hij bijval van Gordon en Cornald Maas, nooit om kritiek verlegen.

Nou ben ik een enorme fan van Heel Holland Bakt - de technische opdracht is een van de hoogtepunten van mijn week- maar toch steekt er iets in de kritiek van deze wijze oude mannen.

Bezuinigingen

Een paar jaar geleden heeft een meerderheid van de Nederlanders besloten dat de publieke omroep te veel belastinggeld kostte, en van de daarop volgende bezuinigingen zijn nu de eerste gevolgen te zien. Vooral op jongerenzender NPO3 worden de budgetten kleiner en kleiner. Het is steeds lastiger goeie, leuke en interessante televisie te maken waar je als maker achter staat. Jeroen van Koningsbrugge, die voor zowel RTL4 als NPO3 werkt, bekende kortgeleden aan Esquire dat hij schrok van het enorme verschil in budget tussen die twee zenders.

Gelukkig voor de politiek zijn er, te midden van al het bezuinigingsgeweld, op meerdere plekken jonge honden opgestaan die het op een inventieve manier lukt om met weinig geld toch bekijkenswaardige programma's te maken. Hoe? Door keihard te werken en zoveel mogelijk te maken met zo min mogelijk mensen.

Vindingrijkheid

Het aantal mensen dat bij Zondag met Lubach (VPRO) wekelijks een spraakmakende show uit de grond weet te stampen past bij het jaarlijkse uitje makkelijk in een bootje van de Fata Morgana (zie foto, red.). Bij RamBam (BNN-Vara) wordt van redacteuren niet alleen verwacht dat ze goed kunnen researchen, maar ook het camerawerk, geluid en de montage voor hun rekening nemen. Bij Mindf*ck (AVROTROS) is de producent, een twintiger, ook de mede-bedenker van de trucs, de regisseur, cameraman, editor en nabewerker van het programma.

Ook de jongens van Streetlab (KRO-NCRV) weten voor een bedrag waar je nog geen fatsoenlijke sterbaguette van zou kunnen bakken grappige en spraakmakende filmpjes te maken, en op die manier jongeren te bereiken. Deze week nog werd een poging van een van de vier om stiekem mee te trainen met voetbalclub Schalke '04 meer dan een miljoen keer bekeken op Facebook, YouTube en Dumpert. Ze filmen hun straatexperimenten zelf, met apparatuur die bijna uit elkaar valt van de armoede, maar naar de buitenwereld toe zal je ze nooit horen klagen. Ze vinden het nou eenmaal leuk wat ze doen.

Om die reden is het goed dat een programma als Streetlab op deze manier eens een veer in zijn achterste krijgt. De Jan Slagters, Albert Verlindes, Geer & Goors en andere big shots hebben al geweldige kijkcijfers en een hoge waardering om mee te pronken. Gun dit zooitje jonge gasten, met hun vermoeide koppies en vindingrijkheid, dan op zijn minst de lol van deze Televizier-Ringnominatie.

De redactie van Zondag met Lubach past letterlijk in een bootje van de Fata Morgana Beeld 10e.nl
De redactie van Zondag met Lubach past letterlijk in een bootje van de Fata MorganaBeeld 10e.nl
Het ontwerp van de 50ste Gouden Televizier-Ring. Beeld anp
Het ontwerp van de 50ste Gouden Televizier-Ring.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden