OpiniePakketbezorging

Gratis pakketbezorging is een fabeltje

Pakketbezorgers ondergaan een schrijnende werkdruk tegen extreem lage tarieven. Dat stelt Ruud Wassenaar, voorzitter van de Belangenvereniging voor Pakketdistributie. Hij eist ‘eerlijke betaling’ van de pakketreuzen. 

Een pakketbezorger van PostNL zoekt naar het juiste postpakket.Beeld Marcel van den Bergh

Allereerst namens de Nederlandse pakketbezorgers een welgemeend excuus. We hadden natuurlijk twee weken geleden al moeten reageren op het debat volgend op de column van Jean-Pierre Geelen naar aanleiding van de film Sorry we missed you. Geelen trok een terechte vergelijking met de werkomstandigheden van pakketbezorgers bij PostNL. 

De pakketbaas van dat bedrijf kroop vervolgens haastig in de pen om te stellen dat die vergelijking mank gaat. Immers, het overgrote deel van de Nederlandse bezorgers is in loondienst bij PostNL of een van haar onderaannemers. Ze worden niet betaald per bezorgd pakket maar keurig conform cao. Niets aan de hand, aldus de goednieuwsshow van het pakketbedrijf.

De afgelopen twee weken hadden wij echter geen tijd om in de pen te klimmen. Want het is topdrukte met de SKNJ, vakjargon voor de periode rond Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar. Laten we maar zeggen de ‘zwarte zaterdag’ voor pakketbezorgers. Dan bezorgen we elke dag meer dan twee miljoen pakketten. Voor een pakketbezorger betekent dat dertig adressen per uur, meer dan acht uur per dag. Vóór 22:00 besteld, de volgende dag ‘gratis’ bij u thuis bezorgd. Tuinsets, wasmachines, televisies en leuke jurkjes. Ze gaan eveneens kostenloos retour als de kleur toch niet bevalt.

Terwijl de afdeling communicatie van PostNL overuren draaide om het beeld dat Sorry we missed you schetste te corrigeren, bezorgden onze bezorgers iedere twee minuten een pakket. Want de werkelijkheid van de pakketbezorging is dat pakketreuzen als PostNL, DHL, GLS en DPD er alles aan doen om met ondoorzichtige tariefmodellen onderaannemers uit te knijpen. Pakketbezorgers zitten gevangen in een systeem waarin de tarieven gedrukt worden en er steeds meer pakketten per uur bezorgd moeten worden.

Wij als onderaannemers zitten vast. Muurvast. De ondoorzichtige tariefmodellen van PostNL beloven ons gemiddeld 28,50 euro voor het bezorgen van zo’n 40 pakketten op 30 adressen per uur. Daar moeten salarissen, vakantiegeld, pensioenen, bussen, verzekeringen, brandstof en ondernemersloon van betaald worden. De stopwatch van PostNL snoept van dat uurtarief nog eens 10 procent af. Die tijd wordt volgens het model niet gewerkt en dus ook niet uitbetaald. 

Wij als onderaannemers bloeden per jaar dat de druk wordt opgevoerd steeds verder leeg, en dat merkt ook ons personeel. De werkdruk wordt almaar hoger. PostNL wil dat mensen werken conform cao, het bedrijf wil het alleen niet betalen.

Achter die gehaaste pakketbezorger aan uw voordeur gaat een schrijnend verhaal schuil over werkdruk en extreem lage tarieven. Daarom eisen we van de pakketreuzen eerlijke betaling. Maar in deze markt is dat zinloos. Het is voor jou tien anderen. In de wereld van laaggeschoolde arbeid voor de laagste prijs is er altijd een ander te vinden die voor een onredelijk laag tarief zichzelf laat uitbuiten. 

Het is hoog tijd dat de wetgever doet wat deze hoort te doen: een bodem leggen in een markt waar kleine onderaannemers en werknemers de dupe zijn van de marktmacht van partijen als PostNL. Want gratis bezorging is een fabeltje. De pakketbezorger betaalt de rekening.

Ruud Wassenaar is voorzitter van de Belangenvereniging voor Pakketdistributie (BVPD). 

Hoe kunt u het leed van uw pakketbezorgers verlichten? De Volkskrant biedt hier vijf tips voor klanten van webshops.  

Bezorgdienst Emily Company wil het helemaal anders aanpakken dan de grote postbedrijven. Is dit de toekomst in tijden van chaos op de bezorgmarkt?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden