ColumnLoes Reijmer

Google klimaatbewust? Vooral het politieke klimaat baart de techgigant zorgen

Meer dan honderd privévliegtuigen landden eind juli op de luchthaven van Sicilië, luxejachten van modeontwerper Diane von Furstenberg en Google-topman Eric Schmidt legden aan in de haven. Mark Zuckerberg was erbij, Tom Cruise, oud-president Obama. Naar verluidt dan hè, want het jaarlijkse onderonsje is door geheimzinnigheid omgeven. Misschien kunnen complotdenkers hun kostbare tijd eens besteden aan het googlen naar ‘Google Camp’. Elke minuut die ze niet aan racistische en antisemitische omvolkingstheorieën wijden is immers meegenomen.

Hoe dan ook. De genodigden van Google deden op Sicilië wat de salonfähige, recreërende mens anno 2019 doet: met een bezorgd gezicht over het klimaat converseren. Om vervolgens weer op een privévliegtuig naar huis te stappen, iets wat vooral rechtse media geheel terecht niet ontging. Maar vooruit: Google doet meer voor de planeet. Het techbedrijf werkt klimaatneutraal, gebruikt 100 procent groene stroom en sprak zich in 2015 bij de Parijse klimaatconferentie uit voor strenge maatregelen. Heel erg Greta-proof, kortom.

Des te pijnlijker is het nieuws dat The Guardian vrijdag naar buiten bracht. Google blijkt grote bedragen te doneren aan Amerikaanse organisaties die klimaatverandering ontkennen en milieumaatregelen proberen terug te draaien. Onder de gelukkigen is het Competitive Enterprise Institute, een lobbygroep die een belangrijke rol zou hebben gespeeld bij Trumps besluit om uit het klimaatakkoord van Parijs te stappen. Een van de directeuren schept graag op over zijn toegang tot het Witte Huis, maar vindt tegelijkertijd dat de president lang niet ver genoeg gaat in het pamperen van de fossiele industrie.

In 2014 dacht Google er nog heel anders over. Toen verbrak de techgigant de banden met een organisatie die klimaatverandering ontkent. Topman Schmidt noemde de donaties ‘een fout’, want het bedrijf moest zich niet inlaten met een club die ‘liegt’ en ‘de wereld schade toebrengt’.

De draai is onthullend: Google blijkt zich niet alleen zorgen te maken over klimaatverandering, maar vooral over politieke klimaatverandering. Washington is de grote techbedrijven met strengere ogen gaan bekijken. Presidentskandidaat Elizabeth Warren, momenteel aan kop in de Democratische race, liet begin juni een groot billboard plaatsen bij een treinstation in San Francisco waar dagelijks veel forenzen de trein pakken naar Silicon Valley. ‘Break up big tech’, stond erop: splits de bedrijven op. De markt is slechts in handen van een paar spelers: Google, Facebook en Amazon. Daardoor zijn mannen als Schmidt, Zuckerberg en Bezos veel te machtig.

Zuckerberg ligt er wakker van, bleek onlangs uit een geheime geluidsopname. Hij noemde Warren ‘een wezenlijke bedreiging’ voor zijn bedrijf. Google is volgens The Guardian vooral bang dat het door Washington gedwongen zal worden een mediabedrijf te worden, met alle verantwoordelijkheden die daarbij horen, in plaats van het neutrale platform dat het nu zegt te zijn. 

Welke lobbygroepen dit alles proberen te voorkomen? Inderdaad. Op de site van het Competitive Enterprise Institute tikken ze zich de vingers blauw over de gevaren van meer regulering.

De klimaatdiscussie confronteert iedereen met de eigen hypocrisie. Geen vlees proberen te eten, maar op een katerige dag toch een kroket naar binnen schuiven. In Sicilië met Bekende Wereldburgers over het klimaat praten, maar er wel in een privévliegtuig naartoe vliegen. Maar de hypocrisie die The Guardian blootlegde, heeft veel grotere gevolgen. De zak geld van Google beïnvloedt niet alleen besluitvorming op het gebied van tech, maar ook van klimaat. Collateral damage, denken ze blijkbaar in Silicon Valley. Goed om te onthouden als we hun wereldverbeterende praatjes weer eens moeten aanhoren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden