Opinie

Goede voornemens, hoe kun je ze laten slagen?

Een betere regie over je onbewuste ik, daar word je gegarandeerd gelukkig van, betoogt psycholoog Monique Schouten.

null Beeld anp
Beeld anp

Achter ieder goed voornemen zit een verlangen. Naar een beter, mooier, leuker, slanker leven. Een huwelijk dat soepeler loopt, een bestaan dat ons meer vervulling geeft.

Om dat te bereiken moeten we iets veranderen aan onszelf of onze omgeving. Denken we. Minder hard werken, meer vrije tijd. Minder eten, meer bewegen. Zo rond de jaarwisseling worden de meeste goede voornemens geboren. Logisch. We hebben een paar dagen vrij, tijd om na te denken, ons te bezinnen. We worden even uit ons ritme gehaald en juist dan ervaren we vaak onze onrust. Onvrede over hoe sommige dingen gaan in ons leven en het verlangen om dingen te veranderen. Om meer in balans te komen.

Die dekselse onbewuste drijfveren

In de praktijk blijkt er van onze goede voornemens vaak bitter weinig terecht te komen. In de waan van de dag vallen we makkelijk terug in oude gewoontes. De reden? Onze onbewuste motivatie en drijfveer is net even sterker dan onze bewuste motivatie. We menen het echt als we vol overtuiging het glas champagne heffen en toosten op een nieuw jaar, nieuwe kansen! Aan onze intentie ligt het niet. Onze onbewuste drijfveren (lees: overtuigingen) saboteren ons. Ze sturen je dag en nacht aan en bepalen vrijwel al jouw doen en laten. Zonder dat je het door hebt zorgen jouw onbewuste overtuigingen ervoor dat je altijd in je comfortzone blijft en vooral niet gaat bewegen.

Dus hoe graag je bewuste ik ook wil afvallen, je onbewuste ik vindt het blijkbaar nog belangrijker dat je iedere dag een wijntje drinkt. En zo kan de onbewuste overtuiging dat je altijd beschikbaar moet zijn voor je naasten, de weg naar de sportschool blokkeren. De onbewuste overtuiging dat je altijd sterk moet zijn en niet moet zeuren, een blokkade vormen om je grenzen aan te geven.

En als je ervan overtuigd bent dat je het altijd plezierig moet hebben in het leven en je vooral niet moet laten beperken, kan het lastig zijn om lang gecommitteerd te blijven aan iets of iemand. Dus zal stoppen met roken niet eenvoudig worden voor dit type mens. De onbewuste overtuiging dat je je niet moet laten beperken, moet eerst worden aangepakt.

And the winner is...

Want stoppen met roken wordt waarschijnlijk ervaren als een beperking voor deze persoon. En dat zal hij alles behalve plezierig vinden. Als hij inziet dat juist een beperking op korte termijn, meer plezier op lange termijn gaat opleveren, raakt hij wellicht gemotiveerd. Dan wordt een onbewuste overtuiging bijgesteld en ontstaat het besef dat beperking soms wel degelijk positief is. En daarmee verandert definitief je blik op jezelf en de wereld!

Je onbewuste ik/drijfveer/overtuiging wint het dus altijd van je bewuste ik/drijfveer/overtuiging. Op het moment dat je inzicht krijgt in jouw onbewuste drijfveer dan kom je erachter welke overtuigingen voor jou zo belangrijk zijn dat ze je goede voornemens in de weg staan. Het geeft je de kans om beperkende overtuigingen bij te stellen en regie te krijgen over je onbewuste ik. En daar word je gegarandeerd gelukkig van!

Monique Schouten is psycholoog en auteur van diverse boeken over de onbewuste drijfveren van mensen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden