OPINIEHeropening scholen

‘Goddank kunnen we nu de ontstane achterstand gaan wegwerken’

De basisscholen en de kinderopvang zijn weer open. Stapsgewijs krijgen de leerlingen weer les in het klaslokaal. Lezers van de Volkskrant reageren op de heropening. ‘De scholen gaan weer open. Maar of het veilig en verantwoord is?’ 

Na bijna twee maanden is de Willibrordusschool in Oud-Beijerland vandaag weer open nadat door de corona maatregelen de school dicht moest. Beeld Arie Kievit

Bijspijkeren

De scholen beginnen weer. Goddank kunnen we nu de ontstane achterstand gaan wegwerken. Bijspijkeren!! Anders zal dit kinderen hun hele leven achtervolgen: ‘Leerlingen van de covid-19 generatie hè... die hebben twee rekenblokken én twee taalblokken te laat gehad... vreselijke achterstand opgelopen.’

Rob Godfried, Amsterdam, gepensioneerd basisschooldirecteur.

Opgetogen en verdrietig

Vandaag gaat de jongste van vier weer naar school. Ze heeft er zin in. Sinds afgelopen week zijn vele nieuwsitems aan dit onderwerp besteedt en iedereen lijkt blij, opgelucht. Zo ook de jongste.

In onze vaste ochtendwandeling liepen we langs een uitgelaten schoolplein vol krioelende kinderen, als vanouds. Niet bepaald een schoolplein met minimaal contact. We vragen iets dat niet realiseerbaar is.

Met deze stap groeit het aantal besmettingen weer fors. Dat zien we in andere landen al. De immuniteit stijgt op termijn. Maar ten koste van wie? Een kwart van de gezinnen in dit experiment kampt met gezondheidsproblemen. Als daar corona wordt verspreid zal de schade groot zijn.

Wij hadden de keuze: een ouder het huis uit of voorbereiden op maanden lang niet knuffelen en een cordon sanitaire instellen tussen ouders en kinderen. Voorlopig kozen we voor het laatste. Maximale hygiëne en vermijden van contact.

Met handgel, antibacteriële doekjes, handschoentjes en plastic zakjes in haar rugzakje stapte de jongste op haar fiets. Maar dat was niet erg. De laatste knuffel voor onbepaalde tijd wel. Opgetogen en verdrietig naar school. Over een paar weken vliegt de rest ook uit.

Maartje Kemme, Haarlem

Anderhalve meter

In mijn dorp zie ik kinderen op straat met stepjes, fietsjes. Verderop zitten er een paar op een kleedje met wat steentjes te spelen. Het speeltuintje is in trek. Het ziet er allemaal vertrouwd uit, ook omdat ze geen afstand houden van elkaar.

Op scholen is flink gepuzzeld over de plaatsing van de tafeltjes. Zou het echt nodig zijn daar, die anderhalve meter?

Marja Kristel, Woubrugge

Gok

Als eerste van een reeks versoepelingen uit onze ‘intelligente lockdown’ heeft de regering besloten de basisscholen weer te openen. Leidend bij deze beslissing zijn de adviezen van RIVM en OMT, die zich baseren op het beschikbare wetenschappelijk onderzoek.

Op basis van dat beschikbare onderzoek wordt beredeneerd dat kinderen weliswaar corona kunnen krijgen, maar doorgaans met lichte of zelfs zonder symptomen. Dat kinderen elkaar kunnen besmetten, maar dit waarschijnlijk minder snel doen juist omdat ze doorgaans lichte symptomen hebben (minder niezen en hoesten). En dat kinderen het virus vermoedelijk niet aan volwassenen overdragen. Deze redenering vormt het fundament onder het besluit tot heropening van de basisscholen. 

Probleem is echter dat er nauwelijks onderzoeksgegevens zijn en het onderzoek dat gedaan is nogal anekdotisch en methodologisch beperkt is. Iedereen die een wetenschappelijke opleiding gehad heeft weet dat op basis hiervan geen enkele conclusie getrokken kan worden. Dat doen de wetenschappers die de overheid adviseren waarschijnlijk ook niet; zij interpreteren de beschikbare onderzoeksgegevens en op basis hiervan spreken ze hooguit vermoedens uit. Het is aan de regering om op basis hiervan beleid te maken.

Maar dan wel in het het volle besef van het wetenschappelijke niemandsland waarin we verkeren. Het feit bijvoorbeeld dat – op basis van het weinige onderzoek dat er is – tot nu toe geen aanwijzingen gevonden zijn dat kinderen volwassenen hebben besmet, is niet hetzelfde als de conclusie dat kinderen geen volwassenen besmetten. De kans dat kinderen wel degelijk volwassenen besmetten is dus aanzienlijk. En als het wetenschappelijk onderzoek zo flinterdun is, kan op basis van dezelfde gegevens gemakkelijk een tegenovergestelde redenering worden gemaakt. Bijvoorbeeld: indien kinderen corona doormaken met doorgaans lichte of zelfs zonder symptomen, dan is het mogelijk dat hun besmetting (te lang) onopgemerkt blijft en zij ongemerkt (vele) anderen kunnen besmetten. Dit zou een argument kunnen zijn om juist niet met versoepeling te beginnen bij kinderen. 

De volledige alternatieve beleidsredenering zou dan zijn: ‘Kinderen kunnen corona doormaken met doorgaans lichte of zelfs zonder symptomen, waardoor hun besmetting mogelijk (te lang) onopgemerkt blijft en zij ongecontroleerd andere kinderen en mogelijk ook volwassenen en risicogroepen kunnen besmetten. Dit is een onacceptabel risico.’

Nu gaan de scholen weer open. Maar of het veilig en verantwoord is? De regering zegt van wel, maar ze zijn zich er ongetwijfeld van bewust dat het een gok is. Aan ons als ouders dus om goed zelf de risico’s af te wegen, en misschien te besluiten het voorlopig nog even aan te zien.

Michel Koek (vader van drie basisschoolgaande kinderen), Hoorn

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden