ColumnLisa Bouyeure

Gezocht: YouTube-idolen met leuke humor

null Beeld

Terwijl in Nederland de nog maar net begonnen carrières van Bilal Wahib en Oussama Ahammoud ineenzegen, speelde zich in Amerika iets vergelijkbaars af. Even kort voor degenen die het schandaal alhier niet hebben meegekregen: in een livestream op Instagram bood Wahib een jonge fan 17 duizend euro als hij zijn piemel kon laten zien. Ahammoud riep nog ‘Hij is minderjarig!’ en ook de kijkers schreven dingen als ‘Nee hij is kind’ en ‘Kaulo illegaal’. Maar Wahib ging door met pushen tot de jongen deed wat zijn idool hem vroeg, waarna de mannen in lachen uitbarstten. Ik kende het grapje al uit mijn middelbareschooltijd (‘Hoezo, heeft-ie oogjes dan?’), maar toen werd het moment suprême nog niet voor de eeuwigheid vastgelegd.

Er waren ook nog geen hordes youtubers die van pranken een way of life hadden gemaakt. Youtubers zoals de 24-jarige Slowaaks-Amerikaanse David Dobrik, goed voor 18,6 miljoen abonnees en razend populair geworden met video’s als ‘WE BURIED MY FRIEND IN THE BACKYARD!!’ en ‘COCA COLA VS MENTOS INSIDE HER MOUTH!!’ Net als die van Wahib en Ahammoud kwam ook Dobriks carrière de afgelopen tijd in een vrije val terecht nadat hij seksueel grensoverschrijdend gedrag als grapje had gepresenteerd. Adverteerders trokken zich een voor een terug, een naar hem vernoemde burrito kreeg een andere naam en hij moest opstappen bij de app waarvan hij mede-oprichter was.

Het begon met de beschuldiging van een voormalig Vlog Squad-lid, zoals de groep rondom Dobrik wordt genoemd. In een podcast vertelde de man over een prank uit 2017 die hij nu als seksueel misbruik beschouwt. Er was hem verteld dat hij zou zoenen met een 21-jarige blondine op wie hij een oogje had, die gemaskerd was en verkleed als oude man, maar achter het masker bleek een 43-jarige groepsgenoot schuil te gaan. Het hele idee van de grap, realiseerde de geprankte man zich later, was om hem iets te laten doen wat hij niet wilde.

Still uit een video van David Dobrik, die in opspraak kwam door de grappen die hij met jonge vrouwen uithaalde in zijn filmpjes.  Beeld YouTube
Still uit een video van David Dobrik, die in opspraak kwam door de grappen die hij met jonge vrouwen uithaalde in zijn filmpjes.Beeld YouTube

Maar de echte genadeklap voor Dobrik kwam vorige week. Een jonge vrouw die in 2018 in een video figureerde, waarin de mannen lachend staan te luisteren hoe zij seks heeft met een van hen, verklaarde dat ze veel te dronken was om toestemming te kunnen geven. Een tweede voormalige fan vertelde op TikTok dat ze alleen in een vlog mocht als er gezoend zou worden, waarna ze met drank en wiet werd overstelpt en gemanipuleerd werd om een trio te hebben.

In de nieuwsbrief van Kelsey Weekman las ik een interessante analyse over de val van Dobrik, die volgens de socialemediaduider het einde van de prankcultuur suggereert. Maar goed ook, stelt ze, want de prank was haar altijd al een doorn in het oog. Als je iemand erin luist, alleen zodat miljoenen kijkers diegene kunnen uitlachen, doe je dat zonder diens toestemming en met de kans op lichamelijke dan wel geestelijke schade. Ook nieuwssite Vox schreef dat Dobriks pranks in de loop der jaren waren gaan lijken op ‘oefeningen om de grenzen van consent op te rekken’.

In het geval van seksuele grenzen hebben we gelukkig nog enige notie van wat wel en niet door de beugel kan. Kinderen vragen om hun piemel te laten zien kan dat overduidelijk niet, net als het misbruiken van dronken fans voor clicks. Maar met scheve machtsverhoudingen an sich heeft lang niet iedereen een probleem, kijk naar alle ouders die hun kroost pranken in familievlogs. Kindertranen als verdienmodel.

De YouTube-generatie, waartoe ook Wahib en Ahammoud behoren, is opgevoed met een nogal twijfelachtig principe dat makkelijk kan ontsporen: dat het leuk is om iets tegen iemands zin te doen. Tijd dus voor idolen met betere humor. Er staan momenteel drie vacatures open.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden