Gekruisigde Jezus is niet vanzelfsprekend

De ingezonden brieven van vrijdag 30 maart

Afbeelding van de gekruisigde Christus op een deur van de Santa Sabina in Rome Foto RV

Brief van de dag: Jezus aan het kruis

Allereerst mijn waardering voor het onder de aandacht brengen van het Paasverhaal in de V van 28 maart. Wel moet me iets van het hart over het ‘ijzersterke symbool’ van Jezus aan het kruis, ‘beeldtaal die iedereen begrijpt, wat handig is als je een godsdienst moet opbouwen in een tijd waarin de meeste mensen nog niet kunnen lezen en schrijven’.

Dat klinkt plausibel, maar het idee van een gekruisigde God was in de Oudheid, waarin het christendom ontstond, allerminst vanzelfsprekend. Het is niet voor niets dat afbeeldingen van een gekruisigde Christus, waar we nu zo vertrouwd mee zijn, in de vroegchristelijke kunst in eerste instantie helemaal niet voorkomen. We vinden ze alleen op enkele magische amuletten, die uiteraard een beperkte verspreiding hadden.

In de officiële kunst moest men echter wachten tot de vervaardiging van de houten deuren van de Santa Sabina in Rome, uit het begin van de vijfde eeuw en grotendeels bewaard gebleven, om een afbeelding van Christus aan het kruis te zien.

Het kruis als symbool (zonder Christus, als uiting van overwinning) kwam wel al eerder voor.

Roald DijkstraRadboud Universiteit, Nijmegen

Absurd

Wat een absurd idee om mensen zo de stuipen op het lijf te jagen met een verbod op cv-ketels over twee jaar (Ten eerste, 28 maart). Mijn appartementje is totaal ongeschikt voor een warmtepomp. Ik heb er de ruimte niet voor. Mijn vloer isoleren heeft geen enkele zin. Het appartement staat op gemeentegrond (erfpacht). Zolang de gemeente niet in staat is (al 38 jaar) het water onder onze huizen weg te sluizen heeft isoleren geen zin. Pak eerst de grote industrieën aan. En wat de gemeentes betreft: sluit alle huizen aan op stadsverwarming.

M. v.d. Kroef, Leiden

Vastrecht

Wat nogal eens vergeten wordt, is dat grotere warmtepompen vaak een zwaardere stroomaansluiting vergen (krachtstroom/400v). Dan gaat je aansluiting van 3 x 25A naar 3 x 35A. Daarmee schiet het jaarlijkse vastrecht omhoog. Bij Liander bijvoorbeeld van 252 naar 973 euro per jaar. Een verschil van 721 euro. Daar gaat je voordeel. Wel ironisch, omdat het hogere vastrecht destijds ingevoerd werd onder het mom van ‘de vervuiler betaalt’.

Paul Braspenning, Blaricum

Btw voor de bridgeclub

Het Europese Hof van Justitie oordeelde dat bridge een te verwaarlozen lichamelijke component heeft en daarom niet als sport kan worden beschouwd (Economie, 29 maart). De staatssecretaris van Financiën kijkt naar de mogelijkheden om de btw-vrijstelling van denksporten te behouden.

Dat lijkt me een eenvoudig probleem met een voor de hand liggende oplossing. Vraag desnoods of ze in Straatsburg niks beters te doen hebben en gedraag je zoals bijvoorbeeld Frankrijk zich al sinds het bestaan van de euro gedraagt. Doe wat je goeddunkt, trek je er niets van aan, behoud het recht zelf te oordelen. Er komt heus geen Europees leger om een hogere btw over het lidmaatschap van een damclub af te dwingen. En ga je tijd besteden aan zaken die er echt toe doen.

Rob de Brouwer, 's-Hertogenbosch

O(o)stfront 1812-2018

Ook met de nieuwe defensienota halen we lang niet de 50duizend landgenoten die met Napoleon en de nazi’s tegen de Rus vochten. Met hooguit 5.000 m/v operationeel inzetbaar is de koek op.

Vraag is vervolgens hoe we onze troepen richting Rusland krijgen. Er hoeven door de tegenpartij maar 30 à 40 bruggen over de Elbe, Oder/Neisse en Wisla met kruisraketten te worden vernietigd en de hele opmars naar het oosten staat stil. Bovendien mogen onze oeroude militaire euro 0-dieselvoertuigen straks milieuzone Duitsland niet in en staat wat er aan oude meuk nog rijdt, al lang voor grensovergang De Lutte defect aan de kant.

Kortom: kappen met die op Russisch dreigingsdrijfzand gebaseerde militaire aanvalswaanzin en alle ballen op de defensie tegen terrorisme.

J. Uri, Arnhem

Zonder Pesach geen Pasen

Met plezier las ik de bijlage ‘Jezus in 2018’. Waar ik mij wel een beetje over heb verbaasd is hoe Wilma de Rek in kort bestek het Paasverhaal samenvat. Wat zij over het hoofd ziet, is dat het Paasverhaal in de vier evangeliën gebaseerd is op het oerverhaal (in het Oude Testament) van de uittocht uit Egypte.

Egypte functioneert in de Bijbel als een metafoor voor land van benauwdheid en dood. Het slavenvolk trekt achter Mozes aan uit Egypte om via de onmogelijke weg door de zee in de richting gezet te worden van het beloofde land.

In het verhaal over Jezus, dat overigens geenszins een biografie is zoals wordt verondersteld, wordt deze uittocht van het volk van de Hebreeërs literair gepersonifieerd in de figuur van Jezus. Hij gaat dezelfde Paasweg door de doodzee om te tonen dat niet de dood, maar het leven het laatste woord heeft. En laat zo bemoedigend zien dat niets onmogelijk is. De evangelist Lukas spreekt zelfs letterlijk over het ‘volbrengen van de Exodus’.

Kortom: zonder Pesach geen Pasen.

Ad van Nieuwpoort, predikant/publicist te Bloemendaal

Katholiek

Wordt het niet hoog tijd dat de onderkop ‘Rooms-Katholiek Dagblad’ weer met vette letters op de voorpagina van de Volkskrant terugkeert?

Rob Deckwitz, De Rijp

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.