Column Loes Reijmer

Geklooi met seksuele grenzen zit in het dna van een programma als De Villa

Regi is een bescheiden man. Veel eisen stelt hij niet aan een vrouw. Dat ze een goed figuur heeft, dat wel. ‘En verder vroeg hij alleen om een hartslag’, meldde de voice-over van De Villa, het RTL-datingprogramma dat donderdag abrupt werd beëindigd na klachten over seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Het format is niet al te ingewikkeld: elke week nemen vier mannen en vier vrouwen hun intrek in een villa in Lloret de Mar, op zoek naar ‘ware liefde’, uiteraard. Met zo weinig mogelijk kleding aan consumeren ze zo veel mogelijk drank. In het begin van de aflevering scheppen alle mannen op over hun penislengte, aan het eind zeuren ze allemaal over blauwe ballen – daarmee is de personage-ontwikkeling wel geschetst.

Nu was Regi niet het grootste probleem. In een kennismakingsgesprek met een van de vrouwen pakte hij zijn stijve penis even goed vast, de term anale seks was immers gevallen, maar verder wist hij zijn handen redelijk thuis te houden. In tegenstelling tot Steve die zich, ondanks meerdere afwijzingen, als een octopus over zijn prooi bleef vouwen. Deze week zagen we José hetzelfde doen bij een vrouw die eerder naar haar slaapkamer was gegaan omdat ze, naar eigen zeggen, ‘niet meer kon functioneren’ van dronkenschap. Ach, hij was geil op een goede manier, zei hij achteraf. ‘Niet op een rare manier’.

Toch vestig ik graag nog even de aandacht op de voice-over bij Regi, dat zinnetje over die hartslag, omdat de plotselinge daadkracht en excuses van RTL daarna wel erg hol klinken. ‘Seksueel grensoverschrijdend gedrag is onacceptabel en mag nooit worden gepromoot, niet voor en niet achter de schermen’, las een woordvoerder voor uit het paniekprotocol. Dat er scènes waren uitgezonden die het tegenovergestelde lieten zien, kwam voor de zender dan ook als een grote verrassing.

Je kunt je erover verbazen dat de mannen, in tegenstelling tot 13 maanden oude dreumesen, niet bekend zijn met de betekenis van het woord ‘nee’. Of dat de fragmenten de montage gewoon hebben overleefd, zoals critici op sociale media en RTL zelf deden. Maar dan ga je voorbij aan de kern van het probleem: geklooi met seksuele grenzen zit in het dna van een programma als De Villa, en in het thrashy datingreality-genre in het algemeen. Want blijkbaar is het een aanbeveling dat een kandidaat niet meer wenst dan een vrouw met een hartslag. Het maakt niet uit hoe ze eraan toe is, hoe bezopen, boos of bewusteloos, als er maar gesekst kan worden. 

Reality vergroot stereotypen uit om de verhaallijn behapbaar te maken. En dus is de ideale mannelijke deelnemer een jager, iemand die over grenzen heen durft te gaan. Vrouwen horen sexy te zijn, maar wel als een poortwachter te waken over hun seksualiteit, geheel naar de maatschappelijke norm. In De Villa likken ze met veelbetekenende blik aan een penislolly, maar willen niet met de mannen naar bed, een activiteit waaraan ze zelf toch ook plezier zouden kunnen beleven. Echte seks voor de camera werkt voor vrouwen veel stigmatiserender dan voor mannen en zou dus een nederlaag zijn. Dit krachtenspel is geen bijvangst bij het maken van trashy dating-reality, maar de essentie ervan.

Dat verklaart ook waarom er niet wat voorzichtiger wordt gecast: aan koorknapen hebben de makers weinig. In Amerikaanse realityprogramma’s trok al een eindeloze parade aan veroordeelde verkrachters en moordenaars voorbij. In 2011 moest bij een eerdere versie van De Villa een aflevering worden geschrapt omdat een van de mannen veroordeeld bleek voor moord. Donderdag werd bekend dat de Spaanse Big Brother niet alleen de verkrachting van een dronken vrouw liet gebeuren, maar haar vervolgens ook nog voor de camera met de beelden confronteerde.

Opvallend dat RTL zo verrast werd door de dynamiek van een genre waarin de zender al bijna twee decennia grossiert. Eigenlijk denk ik dat de verrassing vooral in de ophef erover zat. De programma’s zijn nauwelijks veranderd, de hartslag van de tijdgeest wel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden