Op de zeepkist Bob de Jonge

‘Geef vervuilende oldtimers een ­elektrische motor’

Bob de Jonge: ‘ Oude auto’s lenen zich verrassend goed voor een verbouwing naar elektrisch.’ Beeld Katja Poelwijk

Wie: Bob de Jonge (60), taalwetenschapper en Eendenliefhebber.

Het probleem: Verbrandingsmotoren, en al helemaal die van oldtimers, vervuilen de lucht met hun uitlaatgassen.

De oplossing: Maak oldtimers elektrisch.

‘Mijn vrouw wilde de laatste jaren niet meer met me meerijden in onze oude Citroën Eend. We roken de benzinedampen die onder de motorkap vandaan kwamen. Bovendien tocht hij aan alle kanten, waardoor ook de uitlaatgassen van andere weggebruikers onze auto inwaaiden. Zo ondervond ik aan den lijve wat een benzinemotor, en al helemaal die van een oldtimer, aan uitstoot produceert; ze hebben een schrikbarende emissie.

Ik ben al bijna mijn leven lang liefhebber van de Eend. Mijn eerste kocht ik vlak nadat ik mijn rijbewijs had gehaald in 1977. Sindsdien heb ik altijd Eenden gereden. Die prachtige vorm, het open dakje. Hij is technisch slimmer in elkaar gezet dan tijdgenoten als de Fiat 500 en de Kever. Doordat de motor bijvoorbeeld voorin zit en de voorwielen aandrijft, heeft hij een veel betere wegligging.

Mijn laatste Eend is uit 1983, een speciale editie, wit met een blauwe golf over de zijkanten, ik heb hem inmiddels 25 jaar. Dit type wordt door liefhebbers ‘Pakje Blueband’ genoemd. Hij is een aantal jaar geleden helemaal gerestaureerd, hij roest niet en rijdt nog goed. Maar ik leef zo milieubewust mogelijk; de uitstoot begon ik daarom meer en meer als een probleem te zien, dat nog eens werd onderstreept door de benzinestank tijdens het rijden.

‘Zo ontstond het idee om deze Eend elektrisch te maken: benzinemotor eruit, elektromotor erin. Oude auto’s lenen zich verrassend goed voor een verbouwing naar elektrisch. Doordat ze anders dan modernere auto’s niet vol zitten met elektronica, is de motor relatief makkelijk te vervangen en aan te sluiten op de oude bedrading.

Omdat oldtimers eenvoudig om te bouwen zijn, zie ik een zonnige toekomst voor de Eend en andere oude auto’s. Met de milieumaatregelen die een stad als Amsterdam neemt – in 2030 geen auto’s met verbrandingsmotoren meer in de stad – zou het weleens kunnen dat er daar niet minder maar méér oldtimers op de weg komen. Zo houd je oldtimers in de vaart, en het is ook nog eens duurzamer: je hoeft minder nieuwe auto’s te produceren.

‘Het jammere is dat de apparatuur heel kostbaar is; voor mijn elektrische Eend ben ik 25 duizend euro kwijt aan aanschafkosten, die ik via crowdfunding bij elkaar wil krijgen. Ik hoop dat de accu’s en elektromotoren in de toekomst goedkoper worden; nu is het allemaal nog steeds handwerk. En anders dan bij de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s zijn er geen subsidieregelingen beschikbaar voor het vervangen van een verbrandingsmotor. Ergens is dat gek, ik betaal alleen al 4.000 euro btw voor de motor, aandrijving en accu.

Ik ben ervan overtuigd dat het, als de grote autofabrikanten hierop vol zouden inzetten, snel goedkoper kan. Maar het gaat langzaam. De druk die Amsterdam zet, vind ik dan ook helemaal geen slechte ontwikkeling. En dat is niet alleen omdat ik hoop dat de Eenden in het straatbeeld zullen blijven.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden