Opinie

Geef Oranje meer kans door de ambiance van de Kuip

De KNVB laat al jarenlang de belangrijkste wedstrijden van het Nederlands elftal in de Amsterdam Arena spelen. Dit stadion heeft veel luxe zitplaatsen en moderne skyboxen en de wijn is van topkwaliteit.

Terwijl IJsland de knappe overwinning op het Nederlands Elftal uitbundig viert, loopt de Arena leeg. Beeld anp
Terwijl IJsland de knappe overwinning op het Nederlands Elftal uitbundig viert, loopt de Arena leeg.Beeld anp

In zo'n ambiance onthaalt de KNVB haar sponsors en gasten graag. De KNVB denkt dat dit de sponsorinkomsten verhoogt. Maar de Rotterdamse Kuip is het sfeervolste stadion van ons land, en sfeer op de tribunes bevordert de prestaties op het veld. Dat wordt belangrijker nu het Nederlands elftal aan kwaliteit inboet en zelfs een relatief gemakkelijke kwalificatieronde van een EK al enorme problemen oplevert.

De Kuip is echte liefde voor voetbal. Zo stroomde het stadion drie dagen na de 10-0 nederlaag van Feyenoord bij PSV in 2010 tot de nok toe vol om het elftal er in de wedstrijd tegen VVV weer bovenop te helpen. Dat is pas solidariteit.

De Kuip, met haar bijzondere vorm en geweldige akoestiek, zou ook het Nederlands elftal door moeilijke wedstrijden heen kunnen helpen. Mooi voor de fans. En financieel niet verkeerd, want het kost de KNVB veel geld als Oranje een eindtoernooi mist.

(Tekst gaat verder onder foto).

Traditiegetrouw landt de helikopter met zomeraanwinsten in de Rotterdamse Kuip tijdens de open dag, aan het begin van het seizoen. Beeld anp
Traditiegetrouw landt de helikopter met zomeraanwinsten in de Rotterdamse Kuip tijdens de open dag, aan het begin van het seizoen.Beeld anp

Televisiebeelden uit de Kuip zijn ook net iets boeiender dan beelden uit de Arena, met die vele stille sponsorgasten. Boeiende beelden bevorderen de kijkcijfers, zodat de KNVB wat meer geld voor de beeldrechten van interlands kan vangen. Ook hoofdsponsor ING zal blij zijn met een toename van het aantal kijkers. Het is dan ook de vraag of de KNVB per saldo wel geld verdient door de Kuip links te laten liggen.

De commercialisering van het voetbal baart veel mensen zorgen; onze volkssport zou juist van de mensen moeten blijven. Ook dat is een reden om het Nederlands elftal ook wedstrijden te laten spelen in de Kuip, waar minder luxe en minder commercie is. Oranje is van ons allemaal, en dus ook van de Kuip.

Oranje is kansen zien. Ik doe hierbij een oproep aan ING, de hoofdsponsor van het Nederlands elftal. Die zou er bij de KNVB op moeten aandringen dat de interlands die beslissend zijn voor kwalificatie voor EK en WK - waaronder mogelijk ook nog een play-offwedstrijd voor het EK van 2016 - vaker in de Kuip worden gespeeld. Daarbij kan ING zo nodig aankondigen dat men het sponsorcontract niet verlengt als de KNVB Rotterdam blijft mijden.

Het interieur van de Rotterdamse Kuip, thuisbasis van Feyenoord. Beeld anp
Het interieur van de Rotterdamse Kuip, thuisbasis van Feyenoord.Beeld anp

Ik zie de dag al voor me dat de Kuip voor het eerst sinds jaren weer een topinterland beleeft. Het wordt een mooie dag. Een dag waarop iedereen mag weten: Oranje is de Kuip. De spandoeken zullen fraai zijn, en trommels en trompetten zullen klinken als Oranje in de havenstad weer thuiskomt.

ING, wilt u uw niet te onderschatten invloed gebruiken en Oranje helpen door voor wedstrijden in de Kuip te pleiten?

Tsjalle van der Burg is supporter van Feyenoord en schrijver van het boek Football Business.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden