opinie onbekend talent

Geef meer onbekende Duncans een podium. Want je ziet: het kan

Ilse DeLange had het lef om met Duncan Laurence een onbekend talent een kans te geven. Laat dat een inspiratie zijn voor andere gevestigde artiesten in Nederland en daarbuiten, betoogt muzikant Daniel Roos.

Ilse DeLange met Duncan Laurence, die ze sinds het vijfde seizoen van The Voice of Holland onder haar hoede heeft. Beeld ANP

Het is Duncan Laurence gelukt! Hij heeft hij zijn favorietenrol tijdens het Euro­visie Songfestival waargemaakt met zijn prachtige nummer ­Arcade. De stem van het volk bleek behoorlijk anders dan die van de jury’s, waardoor de uitslag op het laatste moment nog ingrijpend veranderde.

Het blijkt aan te slaan, de sobere en muziekgerichte aanpak van Nederland. Het leverde Nederland met The Common Linnets in 2014 al de tweede plek op. En ook nu heeft het gewerkt. Er was geen groots circus nodig, geen bizarre visuals of lichtshow, ongewone kostuums of ongemakkelijke danspasjes. Het was gewoon een ijzersterk liedje, uitgevoerd met klasse, ­gevoel en perfecte kwaliteit in een ­sobere setting. En dat door een artiest die bijna niemand kende en die tot drie weken geleden nog nooit een ­eigen concert had gegeven.

Duncan wil dat zijn overwinning een inspiratie is voor alle muzikanten in Nederland en daarbuiten. Hij reageerde na zijn winst met de woorden: ‘Alsjeblieft (...) pak die pen op, pak de gitaar, het keyboard. Want je ziet: het kan.’ Laat nu daarnaast ook Ilse DeLange een inspiratie zijn voor andere gevestigde artiesten in Nederland en daarbuiten. DeLange, Duncans coach in de talentenjacht The Voice of Holland en degene die Arcade tipte bij de selectiecommissie voor het Eurovisie Songfestival, had het lef een onbekend talent een kans te geven. Het bleek een meesterzet.

Rol voor traditionele media

Zo veel talenten hebben de pen of het instrument al opgepakt en geweldige liedjes gemaakt. Je hoort of ziet ze weleens langskomen in de overvloed aan informatie die ons via internet bereikt. Hetzelfde internet dat het zo eenvoudig maakt om publiek te bereiken, maakt ook dat de consumptie zo vluchtig is dat iets maar moeilijk blijft hangen. Van ­Arcade hebben we dankzij het mediacircus rondom het Songfestival al maanden kunnen genieten en juist daardoor heeft het liedje nog meer waardering gekregen. Elke keer dat ik het hoor, ga ik het in ieder geval nóg mooier vinden. Die aandacht gun ik meer artiesten, in Nederland en daarbuiten. Maar de macht daarvoor ligt, ondanks de gigantische invloed van internet, nog altijd bij de traditionele media. Om diezelfde reden wil premier Rutte voor de Europese verkiezingen niet met FvD-voorman Thierry Baudet in debat op Facebook maar bij Pauw, want ‘7 miljoen mensen hebben geen Facebook’. De tv blijft de baas in veel huiskamers. Helaas wordt daarop de muziek vaak snel afgekapt of overheerst de autotune. Behalve dan bij het optreden van Madonna.

Bandjes of singer-songwriters kunnen zich blijven bewijzen in de nachtelijke uurtjes op de radio, op achteraf gelegen festivalpodia of op de momenten dat het publiek nog moet binnenstromen of bier haalt. Maar échte momenten van aandacht verdienen aanstormende talenten ook, dat mag niet alleen weggelegd zijn voor wie we al kennen. Dus aan de oproep van Duncan wil ik dan ook toevoegen, aan iedereen die zich geroepen voelt: pak net als Ilse DeLange die telefoon op, geef die zendtijd en geef dat podium. Want je ziet: het kan.

Daniel Roos is zanger en pianist.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden