ColumnKatinka Polderman

Gedupeerd zijn is dé trend van 2020, nu ook onder jongeren

Ik ben dol op foto’s van gedupeerden. Het is niet de bedoeling dat ze hun huis, kind of waardigheid zijn verloren, het gaat mij om klein leed. Daarom ben ik lid van de Consumentenbond, speciaal voor het blaadje. Daarin staan altijd wel gedupeerden, in exact de juiste mate van gedupeerdheid. Gedupeerd kijken ze de lens in met voor hun borst het broodrooster dat ze voor 43,95 euro kochten en dat het na twee keer roosteren al begaf. Of ze houden een bundeltje gezondheidssokken omhoog die ze voor 15,99 euro bestelden in maat 44 en toen werd maat 42 bezorgd.

Ik stel me graag voor hoe zo’n foto wordt gemaakt. De gedupeerde is natuurlijk zenuwachtig; je gaat niet dagelijks op de foto voor duizenden Consumentenbondleden, en zeker niet in de hoedanigheid van gedupeerde. Het begint al met de kleding: Ada heeft drie ruitjesbloezen klaargelegd op het echtelijk bed en daar kan gedupeerde Gerard dan uit kiezen. Maar hij mag de blouse pas aan een kwartiertje voordat de fotograaf komt, anders maakt hij er misschien een vlek op.

De fotograaf krijgt natuurlijk eerst koffie met iets erbij, en nog iets bij het tweede bakje, want gedupeerden zijn doodsbang dat ze anderen duperen door ze te koeltjes te ontvangen. Daarna wordt een plekje gevonden voor de foto: de lamellen bij de schuifpui, want dat is een rustige achtergrond.

De gedupeerde wil het graag goed doen, maar dat is nog niet eenvoudig: Gerard houdt het tuinslangkoppelstuk te hoog, precies voor zijn gezicht, of te laag, waardoor het koppelstuk net buiten beeld valt. En natuurlijk vraagt hij zich af of hij wel gedupeerd genoeg kijkt. Als gedupeerde wil je uiteraard niet lachend op de foto, je bent tenslotte het slachtoffer van consumentenonrecht, maar té gedupeerd kijken moet ook niet: het gaat immers maar om een tuinslangkoppelstuk/spiraalsnijder/universele afstandsbediening/verwenweekend gastronomisch Zutphen, niet om ledematen.

Ooit was ik bang voor de toekomst. De meeste gedupeerden zijn – let maar op – babyboomers. Die worden eerst bejaard, en bejaarden kopen niets, daarna gaan ze dood – wat het summum is van gedupeerdheid, maar geen zaak voor de Consumentenbond (tenzij er een productiefout in de kist zit of er iets mankeert aan de uitvaartverzekering). Ik vreesde dat de gedupeerden zouden verdwijnen.

Maar wat blijkt: gedupeerd zijn is dé trend van 2020, óók onder jongeren. Er zijn gedupeerden van woningnood, van complotten, de Belgische politie, coronamaatregelen (zie de treffende uitreisverbodgedupeerdenfoto’s uit de dinsdagkrant), van gelijkheid én ongelijkheid, telemarketeers (‘die altaaid belle nét as je staat te kauke’), van mensen die niet woke genoeg zijn en mensen die te woke zijn, van zorgverzekeraars, mannen, vrouwen, quota, Europa; met de gedupeerden die we momenteel hebben kunnen we minstens vierduizend jaargangen van de Consumentengids vullen. Nu moeten ze alleen nog allemaal op de foto.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden