Geachte premier Rutte, beste Mark,

Voer zelf de regie over bezuiniging op cultuur!

Jazeker! Wij zijn zo vrij om ons vooreerst tot u te richten en niet tot uw staatssecretaris van Cultuur. Immers, indien er binnen uw eigen beroepsgroep (binnenkort?) net zo ongenuanceerd bezuinigd zou worden als binnen de onze dreigt te gebeuren, dan is het maar helemaal de vraag of er, over een jaar of wat, nog wel staatssecretarissen, adviesorganen en/of beleidsambtenaren bestaan.

Maar laten wij onszelf eerst aan u voorstellen. Wij, dat zijn een groot aantal kleine en middelgrote theatergezelschappen en -initiatieven van Nederland. Aangenaam. Helaas zien wij u maar hoogstzelden bij onze voorstellingen. Maar, toegegeven, wij op onze beurt zitten ook nauwelijks of nooit op de tribune tijdens uw optredens in het parlement. Het is niet anders. Ieder z’n vak, ieder z’n podium en ieder z’n jammerlijk gebrek aan tijd en aandacht voor ‘belangrijke zaken die niet urgent zijn’. Maar wat nu, excellentie, als we daar eens wat verandering in zouden aanbrengen. Al is het maar voor even.

Gastregisseur
Wat te denken van een tijdelijke rol als gastregisseur, ten behoeve van de wereldpremière van onze aankomende productie De Weerstaanbare Opkomst van de Grote Bezuinigingsoperatie? Serieus! Vriendelijk maar dringend vragen wij u om ‘regie’ te komen voeren tijdens de ingrijpende bezuinigingsoperatie waar het Nederlandse toneelbestel momenteel mee wordt geconfronteerd. Dat u er hoogstpersoonlijk op komt toezien dat deze niet ten koste gaat van de unieke diversiteit waaraan het Nederlands theater zijn hoge kwaliteit en internationale reputatie te danken heeft. Met name de cruciale rol en de betekenis van de kleine en middelgrote gezelschappen kan daarbij niet genoeg worden benadrukt, gestimuleerd en beschermd. Vandaar.

Stelt u zich eens voor wat het voor de kwaliteit van de democratie in ons land zou betekenen als kleine en middelgrote ‘gezelschappen’ als de ChristenUnie en GroenLinks, zouden worden uitgesloten van de Wet Subsidiëring Politieke Partijen; en in hun voortbestaan zouden worden bedreigd. Evenals voor politieke partijen en het bedrijfsleven, geldt ook voor theatergezelschappen dat het onderscheid tussen groot en klein allerminst op een verschil in kwaliteit berust. Vaak betreft het zelfs niet meer dan een momentopname. Daar weet uw eigen politieke partij maar al te goed over mee te praten.

Betekenis
En wat te denken van de betekenis van het Midden- en Kleinbedrijf Nederland voor de nationale economie. Ons inziens staat juist de dynamische wisselwerking en concurrentie tussen groot, middelgroot en klein, garant voor de hoogwaardige kwaliteit, productiviteit, flexibiliteit en continuïteit, die kenmerkend zijn voor vele bedrijfstakken in ons land. Maar ‘het beste argument voor diversiteit geeft de biologie’, schreef KNAW-president Robbert Dijkgraaf onlangs in een fraaie column. ‘Zeldzame gebeurtenissen, ideeën en uitvindingen spelen een grotere rol in de geschiedenis dan we denken.’ En juist daarom, zo voegde hij eraan toe, dient verscheidenheid ‘georganiseerd, gestimuleerd en beschermd’ te worden. Ziedaar de inzet van onze oproep aan u. Met klem vragen wij u om te voorkomen dat hardnekkige misverstanden en overmoedige herstructureringsdrift onherstelbare schade zullen aanbrengen aan de kenmerkende én noodzakelijke biodiversiteit binnen de Nederlandse podiumkunsten.

Vanaf de jaren zeventig heeft het theaterbestel zich ontwikkeld tot een buitengewoon gevarieerde, kwalitatief hoogwaardige melange van gezelschappen, met uiteenlopende verschijningsvormen, stijlen en volumes. Ook op internationaal niveau onderscheidt het Nederlands theater zich juist vanwege de kwaliteit, de diversiteit en de dynamische interactie van grote én kleine, oude én jonge, rijpe én groene gezelschappen en initiatieven.

Dynamiek
Uitgerekend die uitzonderlijke samenstelling en dynamiek heeft nationaal en internationaal spraakmakende en gerenommeerde gezelschappen, acteurs en regisseurs en legendarische voorstellingen voortgebracht. Meerdere van hen zijn momenteel toonaangevend op uiteenlopende internationale podia. Bovendien is er de afgelopen jaren veel tot stand gebracht, door de nauwe samenwerking tussen theatergroepen en podia, op het gebied van publieksbereik, -binding en ondernemerschap. Als onze sector ergens goed in is, dan is het wel in het steeds weer opnieuw ontwikkelen van innovatieve manieren om (nieuw) publiek te werven, te boeien en aan ons te binden. Menig politieke partij zou daarvan wat kunnen leren.

Neen, u hoort ons niet vragen om vanzelfsprekende overheidsfinanciering voor alles en iedereen in onze sector. Maar wat wij wél hartstochtelijk bepleiten is dat - juist in tijden van extreme bezuinigingen - de kenmerkende, kwalitatief hoogstaande diversiteit binnen ons bestel georganiseerd, gestimuleerd en beschermd blijft. En dat u daartoe de ‘gast-regie’ wilt voeren.

Als we dan toch moeten inkrimpen dan enkel en alleen wanneer u hoogstpersoonlijk garant staat voor behoud van de structureel georganiseerde, gestimuleerde en beschermde verscheidenheid die de Nederlandse podiumkunsten zo uniek maakt.


Lijst van ondertekenaars:

Dood Paard

Nieuw West/Marien Jongewaard

Theater Adhoc

‘t Barre Land

Mugmetdegoudentand

Firma Rieks Swarte

De Veenfabriek

Afslag Eindhoven

Ulrike Quade Company

TG Bloody Mary

Carte Blanche

Female Economy Foundation/Adelheid Roosen

Drieons

Tg Echo

Wunderbaum

Matzer

Tg Bambie

Tg 42

De Warme Winkel

Beumer & Drost

Jacop Ahlbom

Servaes Nelissen

Monk

Mimegroep Amsterdam

The Glasshouse

De Vogelfabriek

Nathan Vecht

Alles voor de Kunsten

Carver

Schweigman cs.

Volksoperahuis

Het Syndicaat

Keesen&Co

Theater Vandenbulck

David Weber-Krebs

Nicole Beutler

Cinedans

Dries Verhoeven

Stichting Raz

Theater Rast

Dansgezelschap Vloeistof

Boogaerdt van der Schoot

De Gemeenschap

De Nieuw Amsterdam

Roos van Geffen

Speeltheater Holland

Theaterzaken Via Rudolphi

Golden Palace

Stichting in goed gezelschap van Laura (van Dolron)

Caspar Rapak

Stichting Stamina

Annemarie Prins

Toneelgroep Dorst

Dic van Duin

Plan-D/Andreas Denk

WILco

Anoukvandijk dc





null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden