Column Thomas van Luyn

Gaan we na Michael Jackson nou alle engerds niet meer draaien? Nee!

Beeld valentina vos

Zeg, I Believe I Can Fly is nog steeds een te gek nummer hoor. Gaan we na Michael Jackson nou alle engerds niet meer draaien? Neeeeee. Als we morgen er achter komen dat Rembrandt zijn vrouw Saskia sloeg (ik vind hem wel een kop hebben voor driftbuien), hoeven we de Nachtwacht ook niet meteen uit het Rijks te verwijderen. Overigens is andersom ook niet goed: dat Herman Brood een toffe gozer was, betekent niet dat hij kon schilderen. Andersom betekent het feit dat Hitler een slechte schilder was ook niet dat hij een toffe peer was. God ik maak het nu heel ingewikkeld. Ik bedoel gewoon dat de maker en zijn werk twee verschillende dingen zijn. Kunst is mooi omdat het zo bedacht is. Mensen zijn helaas niet bedacht, die zijn broddelwerk van Moeder Natuur, anders zouden ze beslist beter zijn. Maar daar kan hun werk ook niks aan doen, dat kan de beste kunst overkomen. Kleine oefening: neem je lievelingsplaat/ film/schilderij en bedenk het brede palet aan narigheid dat de maker begaan kan hebben. Dikke kans dat één van je helden dat scenario zal waarmaken, want je weet nooit uit welke kast er nu weer een lijk gaat vallen. Het heerst.

Je kunt dan het werk uit je leven bannen, maar dan doe je jezelf nogal wat aan hoor. En als het zo doorgaat met de onthullingen, gaan we weinig moois overhouden. Ik bedoel, als ik Kevin Spacey en Louis C.K. zou uitwissen, zou dat nogal een gat slaan in mijn canon hoor. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor kunstenaars. Alleen omdat Martin Luther King zich een slag in de rondte #metoode, betekent niet dat ik nu voor rassenscheiding ga zijn. Gandhi vond zwarten minderwaardig en sliep met minderjarige meisjes (zogenaamd om zijn wilskracht te trainen - yeah, right), maar dat is voor mij geen reden om geweldloos verzet te veroordelen. Die Dalai Lama trouwens, die zie ik ook nog wel een metoo’tje aan zijn kont krijgen. Voel ik gewoon. Trouwens, hoog tijd dat er meer vrouwen door het glazen plafond van de wandaden breken, maar dat komt vast nog wel.

Met Michael Jackson ben ik indertijd heel verstandig geweest. Al tijdens zijn rechtszaak bleek hij namelijk een ongelofelijke viespeuk - wie de getuigenissen hoorde, kan niet verrast zijn door de documentaire. Ik besloot toen om al zijn platen tot en met Thriller goed te blijven vinden, en alles vanaf Bad te beschouwen als wanproducten van een pedofiele narcist. Dat was een makkie, want de scheidslijn tussen zijn goede lp’s en zijn kutplaten blijkt precies overeen te komen met die tussen de lieve discoprins en de geschifte appelflap die in zijn kruis greep, in zuurstoftenten sliep, kinderen uit het raam hing en chimpansees op reis nam.

Je kunt natuurlijk betogen dat het toch echt dezelfde vent is maar ik kies ervoor te denken dat hij pas ontspoorde toen hij een goddelijke status kreeg. Mensen gedragen zich tenslotte prima zo lang ze af en toe dingen horen als: ‘doe je dat thuis ook’, ‘nee jij trekt volle zalen’ en ‘hallo, ik ben geen kapstok’. Zodra je niet meer wordt gecorrigeerd, slaat de absolute vrijheid toe. Met alle gruwelen van dien, want wie niet meer wordt begrensd, gaat denken dat er geen grenzen zijn. Dus blijf een zeurkous, want we houden elkaar beschaafd met ons gezeik.

t.vanluyn@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden