De KwestiePeter de Waard

Gaan e-auto rijden en 0.0 drinken hand in hand?

‘Tien gewone bier en één met alcohol’, zo zal dit decennium het rondje luiden in de sportkantine, tijdens carnaval of op de kermis.

De grote bierbrouwers willen niet dezelfde fout maken als de grote tabaksconcerns die zich lieten marginaliseren. Ze zijn zo hard bezig hun klandizie van de alcohol af te helpen dat ze ineens ambassadeurs van de blauwe knoop lijken.

AB Inbev, de grootste brouwer ter wereld, ontwikkelt het ene alcoholvrije bier na het andere in zijn enorme merkenpakket: van Budweiser tot Jupiler en Leffe. Heineken zet een kwart van zijn marketingbudget in op alcoholvrij. Deze maand werd een nieuwe mondiale campagne van Heineken 0.0 gelanceerd als opmaat voor de nieuwe 007-film No Time To Die. Hierin heeft Daniel Craig zijn wodka martini ingeruild voor Heineken 0.0.. Ter gelegenheid van Dry January stunt Heineken met een alcoholvrij pakket met 31 blikjes in de VS.

De stijging van 0,0 is explosief. In 2017 was het 25 procent, in 2018 33 procent. En in 2019 is dat percentage vermoedelijk nog hoger. Al in 2024 zullen de verkopen van alcoholvrij bier wereldwijd de 25 miljard dollar overschrijden. Heineken ziet een potentiële markt van 1,2 miljard hectoliter 0.0 op een totale biermarkt van 2 miljard hectoliter.

De brouwers zijn er bijna allemaal tegelijk in geslaagd een alcoholvrije variant te maken die qua smaak zowel met bier als frisdrank kan concurreren. En het levert een riante winstmarge op. Op alcoholvrij bier zit geen accijns – dat scheelt 12 eurocent per flesje – terwijl de verkoopprijsgelijk is. Behalve pils kennen inmiddels ook speciaalbieren zoals IPA’s en weizenbieren alcoholarme of vrije varianten.

Dankzij het ontmoedigingsbeleid drinken millennials al minder en dat geldt nog sterker voor de generatie Z. Maar ook de babyboomers en de generatie X zetten het minder vaak op zuipen. Vorig jaar daalde wereldwijd het aantal alcoholdrinkers van 43 naar 41,7 procent.

Mensen bekommeren zich meer om de eigen gezondheid. Of vroeger kon elke dag de laatste dag van je leven zijn, nu wil iedereen gezond honderd jaar worden. Het nieuwe levensmotto is ‘sobriety’, nuchterheid. Of het alcoholvrije bier nu echt zoveel lekkerder is dan in de tijd dat Youp van ’t Hek de gebruikers nog Buckler-lullen noemde, maakt niet uit. Het is tenminste wel cool. Alle marketingcampagnes en proeverijen zoals die met 007 zijn daarop gericht.

De toenemende populariteit van alcoholvrij drinken gaat bijna hand in hand met die van elektrisch rijden. Hoewel er op zichzelf geen verband is – de een gaat om het maatschappelijk welvaren, de ander om het eigen –zijn de groeicijfers bijna gelijk. Als iedereen eind dit decennium de e-auto rijdt, is ook het drinken van alcohol taboe.

Degene die in het elftal dan het alcoholhoudende biertje bestelt is rond 2030 een even grote paria als als degene die nu rookt in een peuterspeelzaal. Of met een diesel door een dorp scheurt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden