Extra geld voor het basisonderwijs verdelen? Luister eens mee bij de koffiemachine op een middelbare school

De ingezonden lezersbrieven van maandag 4 september.

Aula in een school in Den Haag. Beeld getty

Brief van de dag: Ga maar eens bij de koffiemachine luisteren

Voor het basisonderwijs komt extra geld, zoveel heeft de PvdA voor elkaar gekregen. Maar niet vastgelegd is hoeveel geld er zal komen en evenmin staat vast hoe dat geld verdeeld zal worden. Waarschijnlijk zullen Rutte en zijn nieuwe kabinet inderdaad met een substantieel bedrag komen, maar bij de verdeling zal functiedifferentiatie wel een rol gaan spelen.

Geen algehele loonsverbetering maar extra geld voor personeelsleden die beter presteren. In het voortgezet onderwijs kennen we die functiewaardering al lang. Als je leraar bent op een vmbo, havo of vwo dan verdien je in schaal LB, LC, LD en een enkeling in LE. Grofweg zit er 2.100 euro verschil tussen de hoogste schaal en de laagste en het is de schoolleiding die uitmaakt welke leraar van de ene naar de andere schaal overstapt. Zo zijn er zestigers die nog steeds als leraar LB in een juniorenschaal zitten en twintigers die bij de eerste aanstelling meteen terecht komen in de seniorschaal LD.

Beloning naar prestatie heeft drie grote nadelen. Kritische mensen moeten kiezen voor hun carrière of hun mondigheid. In een team verziekt de sfeer enorm als de een wel en de ander niet gepromoveerd wordt naar een hogere schaal. En mobiliteit van personeel tussen scholen verdwijnt als je weet dat je jarenlang moet lobbyen om van schaal LB naar schaal LC te komen. Wie daar meer over wil weten moet zijn oor te luister leggen bij de koffiemachine op een middelbare school.

Pierre Diederen, leraar natuurkunde, Roermond

En maar gas geven

Ter aanvulling op de serie 'Het nieuwe studeren' wil ik graag opmerken dat ik tijdens een hoogleraarschap van 15 jaar honderden studenten heb leren kennen, velen persoonlijk, en dat daar slechts één 'normale' student tussen zat (een Duitser). Het gaat niet alleen om wellicht uit de hand gelopen zelfontwikkeling naast de studie.

Studenten met een burn-out, plotseling gescheiden of zelfs overleden ouders, een chronische ziekte, depressie, heftig liefdesverdriet, motivatiecrisis, nog geen kamer ondanks reisurgentie, verlammende stress, andere achtergrond dan de gebruikelijke (vwo), verkeerde studiekeuze, noem maar op, het zijn geen uitzonderingen maar is de regel, ook omdat het brein dan nog lang niet volgroeid is en zelfs een student zonder officiële problemen grote veranderingen doormaakt. Het doorgeslagen rendementsdenken houdt hier geen rekening mee.

Ik geef straks mijn vak 'inleiding in de wiskunde' in zeven weken met op vier van de vijf weekdagen een grote activiteit (hoorcollege, tutorcollege, werkcollege). Je kunt daar geen week van missen zonder uit de bocht te vliegen. Tegenover de spreadsheet-werkelijkheid van de bestuurders (die financieel echter met handen en voeten gebonden zijn, ik neem ze niets kwalijk) staat de menselijke werkelijkheid van de studenten (en soms ook de docenten). Ik wil allerminst terug naar de eeuwige student of in de gootsteen pissende Lullo, maar het almaar indrukken van het gaspedaal leidt onherroepelijk tot ongelukken.

Klaas Landsman, hoogleraar mathematische fysica, Radboud Universiteit, Heilig Landstichting

Kinderpardon

Ik mis in Martin Sommers column steun voor de twee Nederlands-Armeense kinderen die naar een voor hen volstrekt vreemd land gestuurd dreigen te worden. Hoeveel beroepsprocedures hun moeder ook doorlopen heeft: als wij negen jaar over een definitief antwoord op een asielaanvraag doen, is dat onze eigen schuld, niet die van de aanvrager. Uitzetting van moeder en/of kinderen komt na zo'n lange tijd neer op kindermishandeling.

Afwijzen van een aanvraag mag uiteraard, maar als kinderen hier intussen langer dan bijvoorbeeld twee jaar wonen, mogen ze van mij blijven: ons probleem, niet het hunne.

Ignatieffs filosofieën vond ik interessant, maar de twee hier gewortelde kinderen hebben daar intussen niets aan. Ik schaam me als Nederlander voor het kille opportunisme van staatssecretaris Dijkhoff.

René Dijkgraaf, Harderwijk

Martin Sommers Beeld RV

Dertigersdilemma

Zelden zo'n duidelijke omschrijving gelezen van het dertigersdilemma dan in Lust & Liefde. Het beschrijft de problematiek tot in de kern. De angst om een deel van je eigen geluk in handen van anderen te leggen en het gebrek aan vertrouwen dat die ander daar zorgvuldig mee omgaat en graag aan dat geluk wil bijdragen. Open en zonder dubbele agenda. Ik heb tot aan de dood van mijn vrouw van dit soort liefde genoten en wens alle dolende dertigers hetzelfde toe.

Marc Elstak, Alkmaar

Basisinkomen kan best

Briefschrijver Pieter Markus noemt een basisinkomen 'onbetaalbaar' omdat verhoging van de AOW 'noodzakelijk' zou zijn. De veronderstelling is dat het overheidsbudget niet verruimd zou kunnen worden, hoewel dat mogelijk is door de belastingen voor (super)rijken en het grootbedrijf te verhogen. Daarnaast betalen de meeste mensen het basisinkomen direct weer terug aan de staat. De 'onbetaalbaarheid' van het basisinkomen berust eenvoudigweg op een onjuist beeld, want een samenleving die zichzelf geld geeft komt netto gewoon op nul kosten uit.

Stephan Huijboom, Amsterdam

Goede reis!

Volgens Sir Edmund van 2 september heeft ruimtevaartuig Voyager ons sterrenstelsel verlaten. Ons sterrenstelsel is de Melkweg. Om daar de dichtstbijzijnde ster te bereiken moet de Voyager ongeveer 40.000 jaar vliegen. Verlaten zit er voorlopig dus niet in.

René Pieper, Landgraaf

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.