Opinie

Etnisch profileren via sociale media heeft ook voordelen

Vijfenveertig jaar geleden vond in ons land voor het laatst een traditionele volkstelling plaats. Daarna werd deze nooit meer uitgevoerd en later zelfs formeel afgeschaft. Een van de redenen voor dit besluit: inbreuk op de privacy.

Beeld ANP XTRA

De afschaffing van de traditionele volkstelling maakt het in onze hedendaagse multiculturele samenleving lastig om betrouwbare cijfers te achterhalen over de werkelijke diversiteit van de bevolking. Het CBS maakt een indeling op basis van geboortelanden zoals vastgelegd in de Basisregistratie Personen. Maar omdat geboortelanden in het alsmaar multicultureler wordende Europa steeds minder zeggen over de etnisch-culturele en religieuze achtergronden van mensen, zet deze vorm van registratie ons geregeld op het verkeerde been.

Het privacy-argument om geen traditionele volkstelling uit te voeren, is mogelijk door de tijd achterhaald. Het gemak waarmee we onszelf op het web blootgeven, spreekt boekdelen. Sociale media als Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter en LinkedIn geven ons tegenwoordig meer 'gevoel' bij de diversiteit van de Nederlandse bevolking dan de 'harde' cijfers van het CBS. Directeur Hans de Zwart van Bits of Freedom vindt dat gevaarlijk (O&D, 16 juni), primair omdat een bedrijf als Facebook actief de mogelijkheid tot etnisch profileren aanbiedt.

Maatschappelijk relevante doelen

Ik begrijp volkomen dat De Zwart vanuit zijn discipline uitsluitend oog heeft voor de negatieve kant. Maar vanuit mijn vakgebied multiculturele marketing, richt ik me vooral op de positieve aspecten van etnisch profileren via sociale media. Deze media bieden ons inderdaad alle gelegenheid om zelfs de kleinste nichemarkten met op maat gesneden communicatieboodschappen effectief te benaderen voor talloze producten en diensten. Maar ook voor maatschappelijk relevante doelen zijn sociale media een uitkomst. Zo wordt kritiek op het gebrek aan etnisch-culturele diversiteit in managementteams vaak weerlegd met het argument dat men bi-culturele professionals maar moeilijk kan vinden.

Facebook en LinkedIn geven ons daarentegen een geweldig inzicht in de enorme diversiteit van de Nederlandse samenleving en een al evengoed inzicht in de grote diversiteit van onze arbeidzame bevolking. Ze bieden werkgevers alle kans om professionals met diverse achtergronden en opleidingsniveaus gericht te traceren en actief te benaderen. Ook maken sociale media pijnlijk duidelijk dat landelijke media de belevingswereld van vele miljoenen Nederlanders met geheel of gedeeltelijk buitenlandse wortels, nauwelijks raken.

Natuurlijk moet misbruik van segmentatie worden voorkomen. Tegelijkertijd tonen Typhoon en Kenneth Vermeer aan dat we negatieve vormen van etnisch profileren dankzij sociale media bijna á la minute inzichtelijk hebben. Het zelfreinigend vermogen, veelal afgedwongen door de gebruikers, is evenzeer een kenmerk van onze sociale media.

René Romer is directeur van het diversity marketingbureau TransCity en auteur van onder meer twee boeken over multiculturele marketing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden