columnChris Buur

Erhard Schnell deed bij Opel alles voor het aantrekkelijke silhouet

Opel GT.Beeld RV

De Opelman was een man van de klare lijn.

Vorige maand overleed Erhard Schnell (1927-2020), Duitser met een prachtige naam voor een auto-ontwerper (hard! snel!) en auteur van twee modellen met metershoge cultstatus. De Opel Calibra (1989-1997) was daarvan Schnells favoriet, naar eigen zeggen omdat hij van Opel carte blanche had gekregen bij zijn ontwerp. Des te meer valt op hoezeer hij een man was van de klare lijn. Mocht hij het zo gek maken als hij wilde, kwam hij terug met een sportcoupé waar geen detail te veel op zit. Lange rechte lijnen van helemaal voor naar helemaal achter, een glasheldere wigvorm, een bewonderenswaardig nauwkeurig samenspel van recht en gebogen: de Calibra is een perfectie studie in esthetische verhoudingen. Dit wordt een klassieker, al moet u er op de tweedehandsmarkt in veel gevallen wel even de toeters en bellen en spoilers afbikken, mochten die niet uw ding zijn: race-Opels zijn ook cult in het aanstekelijke boerenjongenscrosscircuit.

Hoe belangrijk Schnell die verhoudingen vond in zijn ontwerp is te zien aan de koplampen van de Calibra. Die zijn maar 7 centimeter hoog, om de wigvorm te accentueren: aan de voorkant is alles laag en toegeknepen, aan de achterkant alles hoog en grootogig. Praktisch bezwaar: 7 centimeter is eigenlijk te smal voor behoorlijk schijnsel. Krijg je als ontwerper normaal van de ingenieurs en kostenbespaarders te horen dat je ze dan maar wat open moet sperren, nu werd er speciaal een lens voor de lampen ontworpen die ervoor zorgde dat het licht door de smalle opening werd verspreid, als door een diaprojector.

Opel Calibra.Beeld RV

Ook voor zijn andere cultklassieker, de Opel GT (1968-1973) was Schnell erin geslaagd om de Opel-ingenieurs te enthousiasmeren. Speciaal voor hem plaatsten ze de motor een paar decimeter naar achter, opdat Schnell de motorkap extra taps kon laten toelopen. Alles voor het superaantrekkelijke silhouet.

Maandag werd de nieuwe Peugeot 208 uitgeroepen tot Auto van het Jaar, en ook aan dat smakelijke dopvormpje zie je hoezeer de Europese traditie van auto-ontwerp er een is van fraaie totaalvormen en gulden snedes. Bij de Auto van het Jaar, gekozen door Europese Autojournalisten, lijkt design een nogal doorslaggevende factor - kijk naar alle Auto's van het Jaar sinds 1964 en er zit een onevenredig groot aantal beauty’s tussen, bijna allemaal Europees, en kijk naar de shortlist van dit jaar, en er zijn opvallend veel overeenkomsten met de Volkskrants eigen Mooiste Auto-verkiezing van afgelopen najaar. Europese identiteit bestaat. En ziet er goed uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden