CommentaarRaoul du Pré

Er is veel gespeculeerd over de Stint, maar niets bewezen

Niet de voorzichtigheid met de Stint kan minister Van Nieuwenhuizen worden verweten, wel de traagheid.

Edwin Renzen, de maker van de stint, tussen zijn onverkoopbare stints.Beeld Raymond Rutting / De Volkskrant

Het Stint-ongeluk in Oss was in de eerste plaats een tragedie voor de slachtoffers en de nabestaanden. De wonden zijn nog lang niet geheeld. Hoogst onbevredigend begint het ook te worden voor alle andere betrokkenen nu niemand een oorzaak heeft weten aan te wijzen. Er is veel gespeculeerd, maar niets bewezen. De machinist, de bestuurder van de Stint, de producent van het voertuig: ze hadden allemaal graag willen weten hoe ze op 20 september 2018 zo plotseling in deze nachtmerrie belandden.

Voor de producent komt die nachtmerrie in een beslissende fase nu hij voor de tweede keer op een faillissement afstevent. Meteen na het ongeluk waren er zoveel speculaties over een technisch mankement dat minister Van Nieuwenhuizen weinig anders kon doen dan rigoureus ingrijpen: de Stint ging tot nader order van de weg. Inmiddels ligt het genuanceerder. Als er al technische gebreken waren, zijn die in het nieuwe model verholpen. Technici van TNO en keuringsinstantie RDW gaven al het groene licht. De kinderopvangbranche schreeuwt intussen om herintroductie van het voertuig, dat node wordt gemist. Toch aarzelt Van Nieuwenhuizen, omdat zij nog in afwachting is van een geheel nieuwe methodiek voor het toelaten van nieuwe voertuigen door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

Dát zij daar behoefte aan heeft, is niet onlogisch. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde eerder dat de opmars van de licht gemotoriseerde voertuigen de verkeersveiligheid niet bevordert. Van alle verkeersdoden in 2018 was 20 procent bestuurder of inzittende van zo’n voertuig. Dat heeft niet zozeer te maken met technische mankementen. Vaak schiet simpelweg de bestuursvaardigheid van de gebruikers tekort, waardoor zij op te hoge snelheid onvoldoende controle hebben. Een nieuw toelatingsstelsel is geen overbodige luxe.

Een minister van Verkeer kan dan ook niet kwalijk worden genomen dat zij het zekere voor het onzekere neemt. Wel mag van haar in het kader van behoorlijk bestuur worden verlangd dat ze daar niet oneindig de tijd voor neemt. Een gezond bedrijf dat geen aanwijsbare blaam treft zou hieraan namelijk niet ten onder mogen gaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden