Er is ophef over Facebook, maar hoe zit het eigenlijk met de privacy op de site van de Volkskrant?

Ombudsman

Jean Pierre Geelen

Ja, hoe zit dat, ­Volkskrant, met die Facebookpixels en privacy op de ‘eigen’ site? Tussen de kritische berichtgeving over Mark Zuckerberg bleek dat ook de Volkskrant bezoekers van de site volgt en de data doorspeelt aan adverteerders. ‘Een beetje achterbaks’, noemde een lezer dat. ‘Een beetje zichzelf ­respecterend medium geeft hierover openheid.’

De openheid hierover laat inderdaad te wensen over. De lezer moest het doen met deze anonieme ­reactie van ‘uitgeverij de Persgroep’: ‘Wij gebruiken cookies en trackers op al onze sites, onder andere om gerichte advertenties te kunnen tonen. Zo werkt de techniek van online adverteren. Facebook Pixel gebruiken we om onze sitebezoekers later via Facebook een abonnement te kunnen aanbieden’.

Niet iedereen zit daarop te wachten. Sommige ­lezers wisten van niets, ook al stemden ze formeel ooit in met de ‘voorwaarden’ en het accepteren van cookies. Zeker naarmate de berichtgeving over de Zuckerbergs van deze wereld kritischer wordt, groeit de wrevel over het eigen beleid.

Ironie: wie op de site klikt op de link ‘Privacy’ (helemaal onderaan de pagina van de VK-site), krijgt eerst een pop-up-schermpje met een klikbalkje: ‘Ja, ik accepteer cookies.’ Dat wordt alleen gebruikt door de Persgroep zelf, zegt Daniël Okma, ‘Data Protection Officer’ bij Persgroep Nederland. ‘Bijvoorbeeld om te zien hoe vaak dat statement wordt gelezen.’

De tekst is vast bedoeld ter geruststelling, maar hij is zoals vaak in dit genre: algemeen en ondoorgrondelijk , vol termen als ‘Device-ID’ en ‘Custom Audience targeting via Facebook waarbij De Persgroep specifieke doelgroepen (‘custom audiences’) kan aanmaken op de website van Facebook, onder meer door e-mailadressen te uploaden’.

Die tekst wordt, mede vanwege de naderende ­Europese AVG-wet, herschreven, zegt Okma.

Hoe het werkt: de Facebook-pixel of -cookie op de Volkskrant-pagina’s volgt het leesgedrag van de ­bezoeker. Ook wordt gecontroleerd of die lezer abonnee is. Zo niet, dan volgen advertenties met een aanbieding voor een abonnement. Wie al abonnee is, krijgt die advertenties niet te zien.

Maar er gebeurt meer. De advertentiemarkt draait op data van gebruikers. Waar adverteren lang een schot hagel was, kan en wil de adverteerder nu zijn potentiële klant steeds gerichter benaderen. Sites draaien op advertenties, en dus zijn data over gebruikers goud waard. De markt daarvoor is ook voor een uitgever ondoorzichtig, zegt Okma: tussen de uitgever en de grote spelers als Google en Facebook zitten ‘tussenpersonen’ als datahandelaren en mediabureaus (die elk hun deel van de inkomsten opstrijken).

Wie een artikel op de site leest, geeft zijn data weg aan vele partijen, zegt Okma. Wat daar precies mee gebeurt, weet ook de Persgroep niet, erkent hij. Beter inzicht daarin is hard nodig.

Tegelijk krijgen uitgevers nu, in het zicht van de AVG-wet, ‘wurgcontracten’ opgedrongen door de grote spelers, die uitgevers onder druk zetten het eigendom van die data af te staan. Al met al is een monster geschapen dat aan alle kanten geketend is: het hangt aan de touwtjes van de Googles en Facebooks en zit verstrikt in een web van datahandelaren.

De Volkskrant is de enige niet. Het privacy-beleid is gelijk voor alle Persgroep-sites, maar ook daarbuiten maken maar weinig organisaties geen gebruik van ‘trackers’ en doorverkoop van gebruikersdata.

Is dat altijd erg? Dat is aan de lezer. Het kan wrevel wekken dat je na het lezen van een stuk over Venetië nog lang advertenties krijgt voor reisjes Italië. Maar evengoed kun je dat als service zien: lekker handig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.