Column Ombudsman

Er is lof, maar ook veel kritiek op vernieuwde app van de Volkskrant

Achter de omgeslagen voorpagina van vorige week zaterdag openbaarden zich de nieuwe ambities van de krant. ‘De Volkskrant presenteert: kwaliteitsjournalistiek voor de digitale wereld.’ Bestond die nog niet? Jawel, maar nu geheel vernieuwd. Met een app, vol bewegend beeld.

Dat was even wennen voor de trouwe lezer. Allereerst aan de verschillende verschijningsvormen: een vernieuwde site, een digitale krant, een smartphone-app en het nieuwe ‘de Editie’ voor de tablet.

De vernieuwing riep veel (duizenden) reacties op. Velen lijken het erover eens dat het beeld er goed uitzag. Maar niet iedereen was enthousiast over die nadruk op vorm – ‘Een hoop visueel geweld’, reageerde een teleurgestelde lezer. Maar soms pakt het heel goed uit. Zoals bij de beelden van het Franse gezelschap dat in de Beekse bergen de auto uitstapte bij jachtluipaarden. In vorige versies zou enkel een foto hebben gestaan, of een link naar YouTube-beelden. Nu was het bewegend beeld geïntegreerd in het artikel, het opende zich vanzelf, waarna de beelden voor zich spraken. Een geheel nieuwe gebruikerservaring. De tol: opstarten van ‘de Editie’ en inladen van een artikel duurt soms wat langer.

Geen hiërarchie

Veel klachten gingen over het overzicht en het ontbreken van enige hiërarchie in de berichtgeving. Dat laatste was op de site ook al het geval, maar nu was voor sommigen (ook intern) nog onduidelijker waar je nu eigenlijk beland was. In de digitale versie ontbreekt de nadruk die de papieren krant aan een stuk geeft, door opmaak, formaat en de plaats in de krant.

Een zoekfunctie ontbrak in de apps (op de site werkt die al). Wie snel zijn favoriete columnist wil vinden of op zoek is naar een bepaald onderwerp, moet eindeloos bladeren. Oudere apparaten kunnen de nieuwe app niet aan.

Er werd meer gemist: nieuws en recensies. Evenals een deelfunctie in de apps: in tegenstelling tot voorheen was het ineens onmogelijk om artikelen te verspreiden via sociale media. Die functie was nog niet klaar, maar zit er sinds de update van vrijdag weer in.

In de appstore werd ook geklaagd over gebrek aan overzicht en de onmogelijkheid om in te zoomen. Over het formaat van de tablet-app: ‘landscape’ in plaats van ‘portrait’ (liggend in plaats van staand). Voor dat laatste is bewust gekozen omdat het ontwerp op die manier het best tot z’n recht komt.

Ook waren er klachten over dataverbruik. ‘Dit lijkt me gewoon een krant met bewegend beeld’, schreef een gebruiker. En: ‘Dit vreet ook data. Is thuis geen probleem, maar als ik onderweg ben, zit ik niet te wachten op hogeresolutiefoto’s en bewegend beeld.’

Begrijpelijk dat sommige lezers (onder wie de trouwste abonnees) teleurgesteld of zelfs woedend reageerden. Zoals een lezer schreef: alsof je een auto koopt en de banden pas een paar weken later krijgt.

Aan de voornaamste kritiekpunten wordt gewerkt, verzekeren de makers en verantwoordelijken. De deelfunctie is al hersteld, de zoekfunctie volgt nog, zo belooft de chef digitaal. Nog vele aanpassingen zullen volgen.

Had de krant niet moeten wachten met het lanceren van de nieuwe app? Dat was beter geweest, ­beaamt ook de hoofdredactie. Maar de lancering van de app was al eerder uitgesteld, nu waren reclamespots op tv al ingekocht en gepland. Toen die molen ging draaien, was er geen ontkomen meer aan. De naderende luwe zomerperiode was geen alternatief.

Het geruststellende nieuws: de oude app, met de ‘papieren’ krant, blijft voorlopig bestaan.

Koppen scannen

De eerste cijfers leren dat op de nieuwe site meer en langer gelezen wordt, lezers schakelen vaker van het ene naar het andere stuk, soms verhalen die ze normaal niet zo snel zouden lezen. Precies wat de krant beoogt.

De app is nu minder interessant geworden voor wie alleen snel bij meerdere media de koppen wil scannen, beaamt de chef digitaal. Dat is een bewuste keuze: onderscheid met gratis nieuwssites. De digitale krant hecht aan verdieping en verrassing (tegen betaling). Nieuws ontbreekt niet (‘Het lijkt kennelijk voor sommigen anders, dus we zullen het ontwerp wat aanpassen’, zegt de chef digitaal). Wie nieuws mist in de tablet-app, kan via de browser naar ­volkskrant.nl gaan, waar nieuws meer nadruk krijgt.

Je zou bijna vergeten dat de papieren krant nog altijd bestaat en floreert. Ook daar stuitte vernieuwde vorm vaak op kritiek. Een begrijpelijke reflex: lezers, evenals veel redacteuren, houden niet van verandering van vaste waarden. Toch went het steeds, sneller dan gedacht. Een blik op een tien jaar oude krant bewijst: niet alleen de wereld, ook de krant draait door.

Post van een lezer: waarom een anonieme columnist?

Alle columnisten van de Volkskrant publiceren onder eigen naam, met foto. Op één na: ene ‘Hayat’ in het Magazine. ‘Vanwege haar juridische werk’, staat eronder. Waarom zouden juristen niet onder eigen naam kunnen publiceren? Ze schrijft niet over enorm gevoelige onderwerpen. Ik vind het heel vreemd dat iemand die een prominente plek inneemt in de krant, volslagen onbekend is bij de lezer.

Jeroen Langelaar, Alphen aan den Rijn

Erg controversieel schrijft Hayat niet. Een conflict met haar werk is moeilijk te zien, of het moet haar beschrijving zijn hoe ze ­Marokko inkwam met verlopen ID-bewijs. Hayat had nog nooit gepubliceerd. ‘Wij hebben haar overgehaald’, zegt de hoofdredactie. Hayat vroeg anonimiteit. Ze kreeg toestemming, bij uitzondering. Haar columns ‘bieden een zeldzaam inkijkje in een leven tussen twee culturen, dat openhartiger wordt door de anonimiteit’, zegt de hoofdredactie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.