CommentaarDe Baangerelateerde Investeringskorting

Er is geen enkele reden miljarden te besteden aan de BIK

Staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën in de Tweede Kamer.Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant

Niet alleen mist de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK) elk beoogd effect, het toont ook overtuigend de fiscale hardleersheid van politieke partijen zodra ze regeringsverantwoordelijkheid krijgen.

De Tweede Kamer houdt deze weken hoorzittingen om onderzoek te doen naar de problemen in de ­uitvoering van overheidsbeleid. Beleid dat bedoeld is om het gedrag van specifieke groepen belastingbetalers te beïnvloeden, mondt keer op keer uit in een tranendal voor leden van die groepen zodra het tot uitvoering komt van in Den Haag bedacht beleid.

Uitgerekend nu blijkt er een parlementaire meerderheid te bestaan voor een plan om het bedrijfsleven de komende twee jaar 4 miljard euro toe te stoppen. Dat voorstel, de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK), draagt op ruime afstand zichtbare sporen van een uitvoerings­debacle zoals de Kamer met het nu lopende parlementaire onderzoek juist probeert te voorkomen.

De gedachte achter de BIK is werkgevers minder belasting te laten betalen over hun loonkosten als ze investeringen doen. Het kostte de Raad van State en het Centraal Planbureau weinig moeite gehakt te maken van de BIK. Want die ­levert, ondanks de naam, geen banen op en zet bedrijven niet aan tot extra investeringen. Met andere woorden: de 4 miljard voor de BIK is weggegooid geld.

De BIK had een pleister moeten zijn op de wond die het bedrijfsleven was toegebracht door het annuleren van de afschaffing van de dividendbelasting. Van het verdwijnen van die belasting hadden alleen multinationals als Unilever en Shell geprofiteerd. Het kabinet zwichtte voor de druk van de werkgevers, die per se compensatie wilden.

Niet alleen mist de BIK elk beoogd effect, het toont ook overtuigend de fiscale hardleersheid van politieke partijen zodra ze regeringsverantwoordelijkheid krijgen. Want de BIK is bepaald niet de eerste bedachte belastingmaatregel die aan elkaar hangt van mitsen, maren en uitzonderingen, met alle uitvoeringsproblemen van dien.

De vereenvoudiging van het belastingstelsel staat al bijna tien jaar op de Haagse agenda, maar in die periode zijn er alleen maar ingewikkelde regelingen bijgekomen zoals de BIK. Het alternatief daarvoor is simpel: verhoog of verlaag het tarief van een belasting waarvan de effectiviteit allang is bewezen. Als bedrijven dan zo nodig een extraatje moeten krijgen, verlaag dan de winstbelasting.

In het Volkskrant Commentaar wordt het standpunt van de krant verwoord. Het komt tot stand na een discussie tussen de commentatoren en de hoofdredactie.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden