ColumnLoes Reijmer

Er gaat een groot ongemak uit van de blender die bij ons in de gang klaarstaat voor retour afzender

Sinds anderhalve week staat er een kartonnen doos bij ons in de gang. ‘Niet aankomen!’, roep ik als de kinderen erbij in de buurt komen, zelf loop ik er ook met een grote boog omheen. De doos moet ongeschonden terug naar de afzender, daarom is het belangrijk dat mijn peuter er met zijn pindakaasvingers van afblijft. Maar er gaat ook een groot ongemak uit van het pakket, alsof een in wantrouwen handelende colporteur toch een voet tussen de deur heeft gekregen.

In de doos zit een blender. Niet zomaar een blender, nee: een heel beroemde blender.

Half januari kwam het apparaat in het nieuws, als onderdeel van een opmerkelijke actie. ‘Gezocht: 100 aanstaande moeders voor een nieuw green vaccin’, schreef ene Eva van Zeeland alias ‘Miss Natural’ op haar site, met daaronder een warrig stukje waarin het vaccin tegen kinkhoest voor zwangere vrouwen werd afgeraden. Beter kon je smoothies drinken, en dus gaf ze in samenwerking met het bedrijf Versapers blenders weg aan honderd vrouwen die ‘tegen de gevestigde orde’ durfden in te gaan. De gelukkigen zouden het apparaat snel in Utrecht kunnen ophalen.

Ophef natuurlijk. Vrijwel alle media besteedden aandacht aan de actie, columnisten tikten de vingers blauw, de SP stelde Kamervragen. Ik was benieuwd hoe het verder zou gaan, wilde weten wie op de actie afkwam, hoe ze gingen testen of de deelnemers ‘minimaal acht uur aan zelfstudie over dit onderwerp’ hadden gedaan, een van de voorwaarden. Ik mocht dan niet zwanger zijn, maar met de buik vooruit in een bohemian-jurk en een kilozak ongezwavelde abrikozen in de hand zou ik best door kunnen voor het type dat gevoelig is voor de boodschap. Ik wilde Joost Duisterwinkel spreken, de eigenaar van Versapers, een man die alleen om zijn achternaam al het perfecte personage is in een bloedstollend verhaal over de donkere kanten van het slowjuicen. En dus schreef ik me in.

Al snel volgde mail van Duisterwinkel. Ze waren van plan geweest de blenders uit te delen op de Nationale Gezondheidsbeurs in Utrecht, maar de organisatie had dat ‘pertinent’ verboden. Opsturen dan maar, hoewel ze betreurden dat ‘het persoonlijke tintje’ zou ontbreken. Veel interesse in de zwangere – en dus kwetsbare – vrouwen leek er trouwens niet te zijn. Er werden verder geen vragen gesteld en de doos werd zonder enige toelichting thuisbezorgd. 

Deze week belde ik Duisterwinkel om te vertellen dat ik journalist was. Hij klonk als een aardige man, iemand die ‘ik kom er zo aan lieverd, papa is even aan het bellen’ tegen zijn kinderen zegt. Maar ook iemand die vertrouwen in de wetenschap ‘een geloof’ noemt en ervan overtuigd is dat journalisten kritisch over anti-vaxxers schrijven omdat ze aan de leiband lopen van de farmaceutische industrie. ‘Ken je de red pill uit The Matrix?’, vroeg hij over de film waarin de hoofdpersoon een rode pil slikt en plotseling doorziet dat de wereld één grote illusie is. ‘Zo is het bij mij gegaan.’

‘Het was natuurlijk een belachelijke actie’, zei Duisterwinkel ook. ‘Niemand ziet af van een vaccinatie om een blender. Het ging ons om de bewustwording.’ Stunt geslaagd. Want terwijl wij ons blindstaarden op het idiote initiatief, keken de twee handenwrijvend naar het podium dat ze kregen.

Duisterwinkel en Van Zeeland zijn eigenlijk marginale complotdenkers. De laatste heeft op Facebook slechts 1.500 volgers, op Instagram nog geen 3.000. Doordat ze nu bekend is van de blenderactie mocht ze onlangs inbellen op BNR. Daar begon ze over chemtrails, het waanidee dat vliegtuigen chemicaliën verspreiden met hun condenssporen, een bekende complottheorie. De radiozender kapte het gesprek snel af.

Dat is het devies bij dit soort handelaren in wantrouwen: negeren. Ook anti-vaxxers krijgen hun boodschap nog nauwelijks verspreid via de media – een goede zaak. Maar begin over iets alledaags als een blender en we laten ons massaal uit de tent lokken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden