Elke ober vertelt trots dat Brad Pitt hier aan tafel zat

Ik ben in Ouarzazate, het Hollywood van Marokko. Ik weet ook niet precies hoe ik daar beland ben, maar het is de plek waar zo ongeveer elke Amerikaanse film over Egyptenaren, Romeinen, mummies en Jezus die u ooit hebt gezien is opgenomen.

Ouarzazate, Marokko. Beeld Ripani Massimo

Dat komt doordat ze hier bergen hebben, en Bijbels aandoende zandvlaktes, een knalblauwe lucht, nogal veel ruimte en een multifunctioneel kasteel dat zo in Troje had kunnen staan. Of Nazareth. Of anders in een land waar Indiana Jones op zoek moest naar een graal.

Daarom heet het het hier Ouallywood. En daarom vertelt elke ober en voorbijganger je hier trots dat Brad Pitt hier was. Precies hier, in dit steegje, in dit restaurant, aan deze tafel. Hier zat Brad Pitt! Toen-ie Babel opnam. Er is ook een restaurant waar de muur bezaaid is met foto's van Ben Kingsley. Want ook Ben Kingsley heeft hier een film opgenomen en toen heeft hij heel vaak couscous gegeten in dat ene restaurant.

Omdat we toeristen zijn, bezochten we de Atlas Studio, een van de filmstudio's in Ouarzazate. We werden rondgeleid door een gids wiens doel in het leven het was te laten zien hoe nep de filmwereld is. 'Dit is een Egyptische tempel', zei hij voor een Egyptische tempel van gips. 'De Egyptenaren deden er drieduizend jaar over om hem te bouwen. Wij deden het in drie maanden.'

Ook trok hij een stuk behang met hiërogliefen los uit het decor van Asterix and Obelix Meet Cleopatra. Bij de galg uit Gladiator zei hij: 'Hier hingen ze slaven op. Maar dat waren dus poppen.' Hij moedigde ons aan om op een hoge palmboom te kloppen. Om te horen dat hij hol was. Want die palmboom was dus van plastic. Waarom dat zo was, wist trouwens niemand, want Ouarzazate staat vol echte palmbomen.

Een eyeopener was het wel. Je denkt dat ze in Amerika een zwaar professionele filmindustrie hebben waar miljoenen dollars in omgaan, maar alles blijkt met één bordkartonnen decor in Marokko te zijn opgenomen. Het multifunctionele kasteel van de Atlas Studio, een bruin kleien gebeuren met ietwat scheve kantelen, bleek bijvoorbeeld het kasteel uit Lawrence of Arabia én Kingdom of Heaven én Game of Thrones te zijn. De gigantische Boeddha uit Kundun was later opnieuw gebruikt in een vage Franse kunstfilm. En alle triomfwagens uit Ben Hur waren gerecycled voor The Mummy. Of iets met James Bond. Ik kon het op een gegeven moment niet meer uit elkaar houden, want bij elke uit resthout opgetrokken slavenboot ratelde de gids tien blockbusters af waarin die ook voorkomt.

Daarna gooide hij een rotsblok naar ons toe. Het bleek van piepschuim te zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden