Elektrificeer het wegverkeer

Grote autofabrikanten als Volkswagen, Renault en General Motors brengen vanaf 2010 grootschalig elektrische auto’s op de markt.

Adviesbureau Roland Berger gaat er vanuit dat in 2020 25 procent van het Europese wagenpark elektrisch kan zijn aangedreven. Een uitstekende ontwikkeling, waar politici en beleidsmakers op korte termijn consequenties aan moeten verbinden.

Het EU-beleid is gericht op het bijmengen van biobrandstoffen aan benzine en diesel. Richtlijn: 10 procent bijmenging in 2020. Dat lijkt een logische keuze: biobrandstoffen kunnen eenvoudig worden toegevoegd aan het huidige productie- en distributiesysteem en ze passen goed in onze verbrandingsmotoren. Bovendien biedt de stimulering van energiegewassen kansen aan agrarische en andere sectoren.

Onjuist
Toch is de keuze voor biobrandstoffen volgens ons principieel onjuist. Het lost het echte probleem niet op, namelijk de inefficiëntie van verbrandingsmotoren. 75 tot 85 procent van de tankinhoud van onze auto’s gaat verloren als warmte, of die tanks nu gevuld zijn met benzine, diesel, lpg, biobrandstoffen of aardgas.

Elektrisch vervoer biedt een veel beter perspectief. In de eerste plaats, omdat het veel minder energie nodig heeft. Over de hele keten beschouwd, hebben elektrische auto’s per afgelegde kilometer ongeveer de helft van de energie nodig van auto’s met verbrandingsmotoren. Moderne elektromotoren zijn uiterst efficiënt en het energieverlies bij het op- en ontladen van batterijen is zeer beperkt. Wanneer we elektriciteit ‘tanken’, komt 75 tot 80 procent van de energie beschikbaar voor het voortbewegen van het voertuig, tegen 15 tot 25 procent bij huidige verbrandingsmotoren. Ook het opwekken van de benodigde elektriciteit in centrales – zelfs in met kolen gestookte elektriciteitscentrales – is efficiënter dan de motoren in onze auto’s.

Een gehalveerde vraag naar energie, betekent ook een gehalveerde uitstoot van koolstofdioxide. Als de elektriciteitsvoorziening bovendien duurzamer wordt, zal de CO2-uitstoot per elektrische auto nog meer dalen. In Frankrijk, bijvoorbeeld, waar bijna alle elektriciteit uit kerncentrales komt, veroorzaakt een elektrische auto slechts 10 procent van de CO2-uitstoot van een benzineauto.

Opslag
Een bijkomend voordeel van een vloot elektrische voertuigen is dat die gebruikt kan worden voor de opslag van elektriciteit. Dat maakt het mogelijk op veel grotere schaal gebruik te maken van zonne- en windenergie. De hoeveelheid elektriciteit die wordt geleverd aan het net is nu afgestemd op de vraag. Maar zonne- en windenergie zijn niet op ‘afroep’ beschikbaar: de zon schijnt niet altijd en het waait niet altijd even hard. Een vloot elektrische auto’s kan een teveel aan energie opslaan en deze bij tekorten terugleveren aan het net.

De opkomst van elektrisch vervoer biedt grote kansen voor het duurzaam maken van onze energiesystemen. Politiek: neem de ambitie over om per 2020 25 procent elektrische aandrijving op de weg te hebben. Israël (in 2010 een half miljoen oplaadpunten) en Denemarken hebben het voortouw genomen. Nederland, met zijn korte afstanden, hoge brandstofprijzen en fijnstofprobleem, kan hier een voorbeeld aan nemen.

Deze omschakeling vergt grote veranderingen voor elektriciteitsmaatschappijen, stedelijke infrastructuur (oplaadpunten), (toeleverende) industrie, onderhoudspraktijk, onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. De drie Technische Universiteiten hebben Dutch Incert (Innovation Centre for the Electrification of Road Transport) opgericht. Hierin werken wetenschap, hogescholen, milieuorganisaties en bedrijfsleven intensief samen om de grootschalige introductie van de elektrische auto mee voor te bereiden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden